Ładowanie Wydarzenia

« Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Koncert Niedzielny: „Pieśni Polskie i Ukraińskie” | Otwarcie wystawy Zenona Janusza Pląskowskiego

19 marca 2023 (niedziela) godz. 12:00

| 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu koncertu)
Pieśni Polskie i Ukraińskie

Wykonawcy:
Marta Boberska  – sopran
Natalia Rewakowicz  – fortepian

Program:
• Józef Elsner (1769-1854) → Pasterka sł. Kazimierz Brodziński
• Jan Kleczyński (1837-95) → Młoda dziewczyna sł.Gabryelli
• Ignacy Krzyżanowski (1826-1905) → Szumi w gaju brzezina sł. Adam Asnyk
• Ignacy Marceli Komorowski (1824-1857) → Kalina sł. Teofil Lenartowicz
• Ignacy Jan Paderewski (1860 – 1941) → Menuet G – dur, op.14 Nr.1
• Fryderyk Chopin (1810-49) →  Piosnka litewska sł. Ludwik Osiński wg tekstu litewskiej piosenki ludowej, Gdzie lubi… sł. Stefan Witwicki
• Stanisław Moniuszko (1819-72) → Nawrócona sł. Johan W. Goethe, Dumka sł. Jan Czeczot
• Wasyl Barwiński (1888 – 1963) → Preludium Fis – dur op.1 Nr 2
• Lew Rewucki (1889 – 1977) → Preludium Es – moll op.4 Nr 1
• Mykoła Łysenko (1842–1912) → Sadok wysznewyj koło chaty, sł. Taras Szewczenko
• Jakiw Stepowyj (1883 – 1921) → Ne hraj ,ne hraj sł. Maksym Rylski
• Denys Siczyński (1865- 1909) → Babyne lito polskie sł. Marian Gawalewicz, tł. ukr. Stepan Czarnecki
• Stanisław Ludkewycz (1879 – 1979) → Tajna sł. Ołeksandr Ołeś
• Łesia Dyczko (1939) → Ja – choczesz -zaczaruju lis sł. Mykoła Rudenko
• Wiktor Kosenko (1896 – 1936) → Courante z cyklu „ 11 etiud w formie tańców barokowych”
• Mykoła Łysenko (1842–1912) → Jakby meni czerewyky sł. Taras Szewczenko
• Ludowa, ar. Mykoła Łysenko → Oj ne świty misiaczeńku
• Ludowa, ar. Mykoła Łysenko → Doszczyk



Marta Boberska – sopran

Marta Boberska -, fot. Sz. Laszewski

W 1995 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy. Wzięła udział w konkursach wokalnych w Hamamatsu (Japonia) i Treviso (Włochy).
Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.W repertuarze tego teatru posiada ponad 30 partii operowych przede wszystkim w operach W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele partii oratoryjnych.

Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m in. z Operą Narodową („Widma” St. Moniuszki), Narodową Operą Łotewską w Rydze („Czarodziejski Flet” W. A. Mozarta), Operą Nova w Bydgoszczy („Mesjasz” G. F. Haendel), Operą Krakowską („Cosi fan tutte” W. A. Mozarta). W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J. Cl. Malgoira, wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce „Maria Callas – lekcja śpiewu”.
Wykonuje również muzykę współczesną (m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons w Finlandii w 2003 roku). Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno – kantatowe. Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W. Kłosiewiczem, A. Sapiechą, M. Toporowskim ).

Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju zarówno z koncertami jak i recitalami solowymi. Została zaproszona do udziału w koncertach sylwestrowych w Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Poznańskiej. Współpracuje również z Polskim Radio (m.in. solowy recital w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w 2003 roku). Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach zarówno w kraju jak i za granicą.

Nagrała wiele płyt kompaktowych (J. A. Hasse „Zenobia”, G. F. Haendel „Imeneo”, K. Forster „Vanitas vanitatum”, J. Peri „Euridice”, M. Mielczewski „Opera omnia”, G. G. Gorczycki „Opera omnia”, D. Scarlatti „Tetide in Sciro”, J. Strauss ” Zemsta nietoperza” i inne). Posiada liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Dokonała wielu nagrań muzyki filmowej, m.in. do obrazów A. Wajdy i A. Holland.

Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak J. Maksymiuk, J. Krenz, A. Wit, K. Kord, W. Michniewski, J. Kaspszyk, F. Bruggen, J. C. Malgoire, H. Rilling, M. Zilm, J. M. Florencio, T. Bugaj, T. Wojciechowski i in. W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród muzycznych (m.in. Paszport Polityki – lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001, 2002 i 2005).



Natalia Rewakowicz

Natalia_Rewakowicz_net_7

ukończyła Lwowskie Konserwatorium Muzyczne w klasie fortepianu Olgi Kaczewej i organów Samuela Dajcza. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła pod kierunkiem Vladimira Viardo. Już podczas studiów zajmowała się kameralistyką, występując z wybitną ukraińską skrzypaczką Lidią Szutko (uczennicą Dawida Ojstracha, laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych im. Czajkowskiego, Bacha i Sibeliusa). W 1990 roku przyjechała do Polski na stałe. Występuje jako solistka i kameralistka. Ma za sobą występy z orkiestrami symfonicznymi na Ukrainie i w Polsce. W latach 90-tych współpracowała z Triem Fortepianowym „Con Fuoco”, z którym zrealizowała m.in. poetycko-muzyczny program „Paryski Salon Fryderyka” z udziałem Krzysztofa Kolbergera, utrwalony na płycie CD. Koncertowała m.in. z Olgą Pasiecznik, Martą Boberską, Adamem Klockiem i Jakubem Jakowiczem. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławie na podstawie pracy o muzyce ukraińskiej. Jest animatorką działalności Lwowskiego Tria Fortepianowego, z którym nagrała płytę z muzyką Wasyla Barwińskiego i Antonina Dvoraka.


Koncertowi towarzyszyć będzie otwarcie wystawy obrazów wykonanych w drewnie, autorstwa Zenona Janusza Pląskowskiego

Zenon Janusz Pląskowski mieszka i tworzy w Rokocinie, niedaleko Starogardu Gdańskiego. Artysta w technice intarsji tworzy od 1971 roku. Swoje prace prezentuje na wystawach w Polsce (m.in. w Gniewie, Golubiu Dobrzyniu, Skarszewach, Gdańsku, Łodzi, Krakowie, Tczewie, Kosakowie, Kielcach, Grudziądzu, Jarocinie, Sierpcu, Człuchowie, Grodzisku Wlkp., Szreniawie i w Starogardzie Gdańskim), ale również i za granicą (Holandia). Prace artysty znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Intarsja – choć jest techniką zdobniczą, znaną już w starożytności, w świecie współczesnym nie zyskała zbyt dużej popularności, jest sztuką rzadko spotykaną. Być może dlatego, że od twórcy wymaga nie tylko wyobraźni i umiejętności prezentacji swoich artystycznych wizji, ale także niebywałej sprawności manualnej i nienagannego warsztatu rzemieślniczego. Tej właśnie technice zdobniczej, której podstawą jest drewno, Zenon Pląskowski poświęcił swoje artystyczne życie. O tajnikach tworzenia obrazu w tej niezwykle oryginalnej i efektownej technice, o drewnie, o efektach przestrzeni, kolorach, perspektywie obrazu – artysta opowie w dniu wernisażu.

zenon

 



BILETY DOSTĘPNE W KASIE TEATRU ORAZ ONLINE:
Bilety24

 

Szczegóły

Data:
19 marca 2023 (niedziela)
Czas:
12:00
Koszt:
20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu koncertu)
Wydarzenie Kategoria:

Miejsce

Teatr
Teatralna, 1
Grudziądz, 86-300 Polska
Telefon:
56 46 234 76
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl

Organizator

CK Teatr w Grudziądzu
Telefon:
56 46 234 76
Email:
oliwia@teatr.grudziadz.pl
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl