Ładowanie Wydarzenia

« Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Koncert Niedzielny: „Wariacje Goldbergowskie” | Wystawa malarstwa Łucji Durbajło

18 grudnia 2022 (niedziela) godz. 12:00

| 15 zł (przedsprzedaż), 20 zł (w dniu koncertu)
TRIO_MALE (2)

Serdecznie zapraszamy Państwa na kolejny koncert w ramach cyklu „Niedzielne Koncerty w Teatrze”. Tym razem wysłuchają Państwo Wariacji Goldbergowskich BWV 988 Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu trio smyczkowego.

Muzyczne południe ubarwi otwarcie aż dwóch wystaw, które obejrzą Państwo tradycyjnie podczas przerwy koncertu. Pierwsza z nich to malarstwo Łucji Durbajło, druga to natomiast powarsztatowa wystawa „Z kulturą dla Ukrainy”. Więcej o warsztatach przeczytają Państwo w linku:

„Z kulturą dla Ukrainy”

 


Wspaniałe Wariacje Goldbergowskie powstały dla cierpiącego na bezsenność rosyjskiego dyplomaty, przebywającego na drezdeńskim dworze. Bach stworzył na tę okoliczność cykl wariacji na temat wyciszonej, subtelnej arii, które podczas nocy wykonywał na klawesynie jego uczeń, Johann Gotlieb Goldberg. Obecnie utwór należy do czołówki największych kompozycji na instrument klawiszowy w całej muzyce zachodniej. Natomiast podczas koncertu niedzielnego melomani wysłuchają tego cyklu w wykonaniu tria smyczkowego, które tworzą:

Magdalena Kling-Fender – skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska – altówka
Robert Fender – wiolonczela



MAGDALENA KLING-FENDER

Koncertuje w kraju i zagranicą, specjalizuje się w muzyce kameralnej. Jest związana z Akademią Muzyczną w Łodzi jako adiunkt w Katedrze Instrumentów Smyczkowych, z tytułem doktora habilitowanego sztuki.

Łódzką uczelnię ukończyła z wyróżnieniem w 1999 r. w klasie prof. Iwony Wojciechowskiej. Swe umiejętności doskonaliła podczas kursów muzycznych w Łańcucie, Żaganiu i Głuchołazach. Ma w dorobku laury w regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, w których brała udział jako uczennica i studentka. Do najważniejszych zaszczytów należą: III miejsce w Ogólnopolskim Przesłuchaniu Skrzypiec w Elblągu (1993), wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie(1993), nagroda Łódzkiego Towarzystwa Muzycznego w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Szymanowskiego (1997) oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi w kategorii tria fortepianowe(1998).
Skrzypaczka występowała podczas sesji muzyczno – naukowych, organizowanych przez Akademię Muzyczną w Łodzi min. w sesji muzyki współczesnej Musica Moderna. Współpracowała z sekstetem „Studio”, założonym przez profesorów łódzkiej AM. Nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji, brała też udział w rejestracji muzyki filmowej Wojciecha Lemańskiego do obrazów Piotra Trzaskalskiego „Edi”(2002) i „Mistrz”(2005).

Artystka dała się poznać słuchaczom kilku polskich festiwali. Pamiętają ją bywalcy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie ( brała udział w dziesiątej , jubileuszowej edycji tej imprezy w 2005r.) i Nałęczowskiej Wiosny Kulturalnej (2006). Występowała również podczas XXIII Konfrontacji Chopinowskich w pałacu Radziwiłłów w Antoninie w koncercie kompozycji Olgi Hans i Moniki Kędziory.

Od wielu lat Magdalena Kling – Fender wraz mężem Robertem Fenderem tworzą wspólnie Trio Vivo, które koncertuje już od 1997 roku. W 2011 roku ukazała się nakładem wytwórni DUX debiutancka płyta zespołu z utworami Brahmsa i Arensky’ego.
Następnie skrzypaczka zarejestrowała wraz z Robertem Fenderem Trio fortepianowe Pawła Kleckiego oraz sonaty na skrzypce i wiolonczelę Kodály’a i Ravela. Najważniejszym dotąd krążkiem wydanym przez wytwórnie DUX jest płyta nagrana wspólnie z altowiolistką Elżbietą Mrożek – Loska a zawierająca Wariacje Goldbergowskie J. S. Bach w wersji na trio smyczkowe. W 2019 roku album zdobył Srebrny Medal w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Płytowym Global Musical Awards w USA. Znalazł się również na liście TOP 10 Autumn 2019 tejże kapituły.

Ostatnia wspólna płyta to „Aleksander Tansman Chamber Music” wydana w 2019 roku nakładem wytwórni ArsSonora.

Obecnie obok wspomnianych już muzyków artystka współpracuje także z pianistami Zbigniewem Raubo oraz Hanną Holeksą.



ELŻBIETA MROŻEK-LOSKA

Absolwentka Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie altówki prof. Zygmunta Jochemczyka. Jest laureatką konkursów muzycznych (Poznań, Aix-en-Provence, Val Tidone). Należała do grona Stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Ministra Kultury. Uczestniczyła w kursach interpretacji muzycznej pod kierunkiem wybitnych pedagogów: Zygmunta Jochemczyka, Stefana Kamasy, Paula de Clercka, Kurta Levina, Grigoria Zhyslina. W latach 1998 -2004 była członkinią Orkiestry Kameralnej Aukso, z którą występowała w kraju i zagranicą (Szwajcaria, Brazylia, Hiszpania, Anglia, Niemcy, Holandia) grając z wieloma znakomitymi muzykami. Zatrudniona od 2002 na macierzystej uczelni jako asystent prof. Zygmunta Jochemczyka. W 2008 uzyskała stopień doktora, a 2016 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od 2020 roku pracuje na stanowisku profesora.

Wielokrotnie występowała z Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Kwartetem Śląskim, zapraszana również do różnych projektów kameralnych występując w prestiżowych salach koncertowych, tj. NOSPR w Katowicach, NFM we Wrocławiu czy Filharmonia Narodowa itp. Ze współpracy z Piotrem Pławnerem (Plawner Quintett: Piotr Pławner – skrzypce, Sibylla Leuenberger – skrzypce, Elżbieta Mrozek-Loska – altówka, Isabella Klim – wiolonczela, Piotr Sałajczyk – fortepian) wydana została płyta z Kwartetami Smyczkowymi Stanisława Moniuszki oraz Kwintetem Juliusza Zarębskiego wydanej w CPO w 2019 roku. 2018 wydana została płyta ze współpracy z Magdaleną Kling-Fender oraz z Robertem Fenderem z transkrypcją Wariacji Goldbergowskich na trio smyczkowe, która została wybrana do Top Albums by Global Music Awards Winners w USA w 2019 roku.

Występowała w Indiach prowadząc sekcję altówek w Symphony Orchestra of India, a także koncercie kameralnym m.in. z Dmitrym Sitkovetskym. Współpracuje z pianistą Zbigniewem Raubo, z którym zrealizowała nagrania sonat Francka i Brahmsa. Była członkinią Lasoń Ensemble (w składzie: Krzysztof Lasoń, Agnieszka Lasoń – skrzypce, Elżbieta Mrożek-Loska-altówka, Stanisław Lasoń- wiolonczela oraz Piotr Sałajczyk-fortepian), zespołu z którym występowała na Festiwalach m.in. w Kijowie, Lwowie, Pekinie, Ankarze, Istambule, Warszawie na Festiwalach Muzyki Współczesnej oraz na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Zespół ten zrealizował nagrania z Polskimi Kwintetami Fortepianowymi (nominacja do nagrody Fryderyk 2013), a także z muzyką Pawła Hendricha, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Stanisława Bromboszcza oraz do filmów: Klisze pamięci, Lekcja Agaty, Mój biegun. Organizatorka dorocznych Konferencji Altówkowych w Akademii Muzycznej w Katowicach od 2016 roku.

Uczestniczyła jako wykładowca: w Beskidzkich Warsztatach Interpretacji Muzycznej w Rycerce Górnej, Kursu Interpretacji Muzycznej zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Altowiolowe, Forum Altówkowego w Poznaniu, Kursu Muzycznego w Bałoszycach oraz Young Arts Kids. Brała udział w pracach jury na Makroregionalnych Przesłuchaniach Klas Skrzypiec i Altówki I i II stopnia oraz konkursach dla altowiolistów Szkół Muzycznych oraz studentów Akademii Muzycznych, a także Ogólnopolskim Konkursie im. Jana Rakowskiego w Poznaniu. Jej wychowankowie byli laureatami nagród na Ogólnopolskich oraz Międzynarodowych Konkursach Muzycznych.



ROBERT FENDER

Koncertuje jako solista i kameralista, jest związany z Akademią Muzyczną w Łodzi jako adiunkt w Katedrze Instrumentów Smyczkowych. od roku 2019 posiada stopień naukowy doktor habilitowanego. Studia w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Stanisława Firleja ukończył z wyróżnieniem w 1999 r. Umiejętności doskonalił na krajowych i zagranicznych kursach wykonawczych pod okiem znakomitych pedagogów: Zary Nelsovej , Natalii Szachowskiej, Milosa Sadlo, Gerharda Mantela, Karine Georgian, Angelice May.

Legitymuje się wieloma nagrodami, min. III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu (1997), wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (1998) oraz nagroda specjalna SPAM na III Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi (2002). W latach 1998-1999 otrzymywał stypendium Ministra Kultury i Sztuki.

Robert Fender koncertował jako solista z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Concerto Avenna , Bielską Orkiestrą Kameralną oraz Łódzką Orkiestrą Kameralną „Camerata”. Brał udział w festiwalach i sesjach muzycznych w kraju i za granicą.

Artysta dokonał nagrań dla Polskiego Radia w Warszawie, Radia Łódź oraz Telewizji Polskiej. Od 1997r. jest członkiem tria fortepianowego TRIO VIVO. W 2011 roku ukazała się nakładem wytwórni DUX debiutancka płyta zespołu z utworami Brahmsa i Arensky’ego.
Kolejne dwa krążki w dorobku artysty zawierają Trio Pawła Kleckiego oraz sonaty na skrzypce i wiolonczelę Kodály’a i Ravela. Najbardziej znaczącym osiągnięciem fonograficznym jest jak dotąd płyta zarejestrowana wspólnie z altowiolistką Elżbietą Mrożek – Loska, na której znajdują się Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha w wersji na trio smyczkowe.

W 2019 roku album zdobył Srebrny Medal w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Płytowym Global Musical Awards w USA. Znalazł się również na liście TOP 10 Autumn 2019 tejże kapituły.

Ostatnia wspólna płyta to „Aleksander Tansman Chamber Music” wydana w 2019 roku nakładem wytwórni ArsSonora.
Aktualnie wiolonczelista koncertuje wspólnie ze znakomitymi muzykami m.in.: Zbigniewem Raubo oraz Hanną Holeksą, która w 2018 roku dołączyła do tria fortepianowego VIVO.



LUCJA1

MALARSTWO ŁUCJI DURBAJŁO

Przyjaciele o autorce prac :

Nieopodal miejscowości Skępe w niewielkiej wsi Żagno, znajduje się Maciejówka, w której mieszka i pracuje Przyjaciółka ludzi i sztuki Łucja Durbajło. Patrzy Ona na świat poprzez kształty i kolory układając je z pasją na swoich obrazach, które budzą podziw w oczach odbiorców. Jej wrażliwość artystyczna oraz ciągłe doskonalenie warsztatu pozwalają Jej na coraz śmielsze i ciekawsze pociągnięcia pędzlem. Czy są to abstrakcje, portrety, kamienice miejskich uliczek, to w każdym aspekcie swoich prac, Łucja jako artystka proponuje nam swoją oryginalną sztukę malowania świata.

/Piotr Wróblewski, Toruń 16 listopada 2022/

——————

L U C H A

Na pozór całkiem zwykła baba, co niby wszystko ma jak trzeba: Stopy na ziemi twardo stoją, głowa od stóp jest bliżej nieba. Żołądek, płuca, kiszki, nerki, wszystko ma swe właściwe miejsce I tylko jedno ją wyróżnia: ta Lucha ma na dłoni Serce.

To Serce rwie na kawałeczki i wszystkim wkoło wciąż rozdaje A ono nigdy się nie kończy i na tej dłoni pozostaje. Lecz choć na pozór niezniszczalne, wciąż wielkie to Lusine Serce, To przecież takie obnażone jest na zranienie czułe wielce.

I czasem pośród dobrych ludzi trafi się taka wredna żmija Co zamiast głaskać piękne Serce, zatruty jadem cierń w nie wbija. Krwawi niesprawiedliwa rana i sprawia ból nie do zniesienia A Lucha, chroniąc biedne Serce, zaciska dłoń i w pięść je zmienia.

Lecz nie używa twardej pięści, choć przecież zemścić się nią może. Bo kiedy żmija ma kłopoty, to Lucha zawsze jej pomoże. Taka jest Lucha, zwykła baba, co niby wszystko ma jak trzeba. Ale niezwykłe jej Serducho nie mięśniem jest, lecz cząstką nieba.

/Ola Biały/

——————-

Artystka o sobie …
„Moja przygoda z malowaniem zaczęła się w momencie, gdy zamieszkałam w małej, uroczej, dolnośląskiej wiosce Borowna. Któregoś dnia oglądając film – na ekranie pojawiła się kobieta w słomkowym kapeluszu… Stała na tarasie przy sztalugach malując.

Wtedy po raz pierwszy poczułam, że tak właśnie chciałabym i mogę i potrafię…Mąż zareagował szybciej niż ja i skompletował mi wszystko, co było niezbędne do malowania. Stanęłam przy sztalugach i od tego momentu uczyłam się życia z malowaniem. Wtedy też powstała moja pierwsza pracownia, gdzie mogłam rozwijać swoją pasję. W Rawiczu uczestniczyłam w zajęciach malarskich, brałam udział w plenerach i rozwijałam swój warsztat.Obecnie mieszkam w  Żagnie, położonej w lesie malowniczej miejscowości k/Skępe. Prowadzę agroturystykę, a w wolnych chwilach maluję w swojej kolejnej, cudownej pracowni. To moje przytulne klimatyczne miejsce pozwala mi na tworzenie obrazów. Maluję głównie farbami olejnymi, ale też akrylami i pastelami. Zawsze staram się oddać na płótnie to, co mi w duszy gra – czasami spokój, ale i energię, marzenia, ciepło i uczucia. Moje obrazy tworzę dla ludzi. Maluję to, co dla mnie piękne i daje to COŚ…, co czuję gdy trzymam pędzel, a płótno jest jeszcze białe. Jednak największą nagrodą i satysfakcją jest świadomość, że moje obrazy wiszą w domach wielu osób i ja jestem ich cząstką”.

 



BILETY DO NABYCIA W KASIE TEATRU ORAZ ONLINE:
Bilety24

Szczegóły

Data:
18 grudnia 2022 (niedziela)
Czas:
12:00
Koszt:
15 zł (przedsprzedaż), 20 zł (w dniu koncertu)
Wydarzenie Kategorie:
,

Miejsce

Teatr
Teatralna, 1
Grudziądz, 86-300 Polska
Telefon:
56 46 234 76
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl

Organizator

CK Teatr w Grudziądzu
Telefon:
56 46 234 76
Email:
oliwia@teatr.grudziadz.pl
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl