Karolina Gruszka – aktorka i Łukasz Maciejewski krytyk filmowy i teatralny będą gośćmi marcowego wieczoru z DKF-em. Pretekstem do spotkania jest książka „Aktorki. Odkrycia”, która jest zapisem osiemnastu rozmów z czołowymi gwiazdami polskiego teatru, kina i telewizji. Publikacja to trzecia (po „Spotkaniach” i „Portretach”) część bestsellerowego cyklu, w której autor opisał wyjątkowe portrety utalentowanych, silnych kobiet i artystek. Co ważne nikt nie goni tu za sensacją, nie szuka skandali – to ciepłe, pełne szczerości opowieści. Wieczór w Grudziądzu jest naturalną konsekwencją i uzupełnieniem książkowych historii. Przed spotkaniem zapraszamy na projekcję filmu „Szczęście świata”, gdzie w głównej roli zobaczymy właśnie Karolinę Gruszkę.
„Szczęście świata”, to pełna magii, humoru i wzruszeń historia mieszkańców niezwykłej kamienicy: pięknej Róży, zauroczonych nią mężczyzn i kobiet, zazdrosnych o jej wdzięki. W obsadzie produkcji, przywodzącej na myśl światowe hity „Amelia” i „Grand Budapest Hotel”, wystąpiły topowe nazwiska polskiej kinematografii, m.in.: Karolina Gruszka, Agata Kulesza i Krzysztof Stroiński.
Film został doceniony dwoma nagrodami dla najlepszej muzyki i scenografii, podczas 41. edycji Festiwalu Filmowego w Gdyni. Za reżyserię „Szczęścia świata” odpowiada Michał Rosa, twórca wielokrotnie nagradzanych obrazów: „Co słonko widziało”, „Cisza” i „Rysa”.
„Absolutnie elektryzujący” Katarzyna B. Jabłońska, Więź
„Magiczna podróż po namiętność” Kamil Bryl, Filmoznawcy.ug.edu.pl
„Aktorki. Odkrycia” to trzecia (po „Spotkaniach” i „Portretach”) część bestsellerowego cyklu Łukasza Maciejewskiego – dziennikarza, wykładowcy, krytyka filmowego i teatralnego.
Książka jest nie tylko zapisem osiemnastu rozmów, jakie autor przeprowadził z czołowymi gwiazdami polskiego teatru, kina i telewizji, ale także próbą zdefiniowania osobowościowych i aktorskich profili bohaterek.
Powstały wyjątkowe portrety niezwykłych, utalentowanych i silnych kobiet i artystek, które po raz pierwszy tak otwarcie opowiedziały o swoich fascynujących, często dramatycznych, niekiedy także zabawnych, zawsze zaś intrygujących i wciągających, doświadczeniach.
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 2018 w kategorii „najlepsza filmowa książka roku”
***
18 historii o tym, jak nieprzewidywalne potrafi być życie. A zwłaszcza życie gwiazd. Co w karierze aktora przesądza o spełnieniu? Talent, determinacja, a może szczęście? Jak pozostać sobą, gdy jest się nieustannie ocenianym przez innych? „Aktorki. Odkrycia” to zbiór opowieści o kluczowych momentach w życiu bohaterek. O wydarzeniach, od których wszystko się zaczęło. Życie aktorów jest podobne do naszego, ale wszystko w nim wydaje się intensywniejsze. Radości i splendor większe, stres i lęk przed porażką silniejsze, a los bywa jeszcze bardziej kapryśny.
Łukasz Maciejewski – filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny.
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych („AICT”) oraz Federacji Krytyków Filmowych („Fipresci”).
Dyrektor programowy festiwalu „Kino na Granicy” w Cieszynie oraz festiwalu Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim.
Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi, juror na kilkuset festiwalach filmowych, moderator i organizator dziesiątek imprez filmowych.
W 2018 roku otrzymał Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „filmowa książka roku”, statuetkę „Art-Kciuka 2018” dla „wybitnego człowieka instytucji”, a także medal „Polonia Minor” przyznany przez marszałka województwa małopolskiego za zasługi w upowszechnianiu kultury w Małopolsce.
Członek Rady Programowej „TheMuBa” – internetowego teatru Borysa Szyca. Pomysłodawca i organizator autorskich cykli: „Kino za Rogiem” i „Aktorki na Bielanach” (Warszawa), „Magiel filmowy” (Wrocław), „Goście Łukasza Maciejewskiego” (Tarnów), „Przywrócone arcydzieła” (Kraków), moderator „Kina Konesera” w Koninie.
Ambasador akcji „Kultura Dostępna w kinach”, ekspert stacji „HBO” i „Cinemax”. W Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie prowadzi kino „Millennium”.
Autor wielu książek (m.in. dwujęzycznego, polsko-angielskiego albumu „Koniec świata wartości. Rozmowy z Krystianem Lupą”, „Przygoda myśli”, „Wszystko jest lekko dziwne” – wywiad-rzeka z Jerzym Radziwiłowiczem, „Flirtując z życiem” – wywiad-rzeka z Danutą Stenką, „Aktorki. Spotkania”, „Aktorki. Portrety”, „Aktorki. Odkrycia”), stały współpracownik kilkunastu czasopism, recenzent i felietonista Onetu oraz łódzkiego „Kalejdoskopu”, stały komentator „Tygodnika Kulturalnego” w TVP Kultura, autor cyklu „Z fotela Łukasza Maciejewskiego” (portal Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych).
Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki „Uskrzydlony”, „Dziennikarskiej Weny” oraz „Złotej Róży” za „nową jakość w krytyce filmowej”, trzykrotnie nominowany do Nagrody PISF, czterokrotnie do tytułu „Człowieka Roku Małopolski”.
RECENZJE:
Odkrycia
To już trzeci tom „Aktorek”, cyklu książek Łukasza Maciejewskiego. Tym razem zawiera portrety bohaterek bliższych autorowi, dobrze znanych mu osobiście, często zaprzyjaźnionych. To nie tylko jego „odkrycia”. (….) Książek o aktorach jest wiele. Większość ląduje na przecenach. Książki Maciejewskiego stają się bestsellerami, mają dodruki i wznowienia – autor znalazł na nie własny sposób. Na jego książki składają się teksty łączące walory krytycznego eseju z wywiadem, połączenie szkicu z rozmową, czasem nawet reportażem literackim. Żywa obecność bohaterki tekstu pozwalała autorowi oddać jej głos, skonfrontować opinie i przemyślenia aktorki z tym, co-myślą o jej poszukiwaniach inni, a co więcej sięgnąć w strefę prywatności. Nie polega to, jak to często się zdarza w pismach kolorowych, na tropieniu sensacji czy wyszukiwaniu plotek. Przeciwnie, dyskrecja i takt autora gwarantują, że rozmowa nie osuwa się na ten grząski teren. Samo przygotowanie budzi szacunek: autor, znawca kina i teatru, rozmawia tak, jak rozmawia, bo naprawdę zna twórczość swoich bohaterek, ma do niej osobisty stosunek, potrafi wyłuskać oryginalny rys ich sztuki, jak choćby ta uwaga o Grażynie Błęckiej-Kolskiej: „Moja ulubiona scena z „Pogrzebu kartofla” – szalona dziedziczka po prostu idzie droga i trzyma w dłoni kamień. Niby nic, bardzo zwyczajna sytuacja. Ona i kamień. A jednak w tej scenie jest wszystko, co u Kolskiego ważne. Symboliczny skrót i egzystencjalne rozwidlenie”. Tak można by ciągnąć te wypisy, bo każdy portret przynosi – zgodnie z tytułem odkrycie. Dowiadujemy się z pewnego źródła, bo od samych bohaterek, jak to się zaczęło, kiedy pojawił się ten ważny pierwszy krok.
Tomasz Miłkowski „Trybuna”
Do rąk czytelników trafił już trzeci tom „Aktorek” Maciejewskiego – po „Portretach” i „Spotkaniach”. W ciągu ostatnich kilku lat jeden z najlepszych naszych krytyków filmowych przeprowadził kilkadziesiąt wnikliwych rozmów z polskimi aktorkami. Po wydawniczych sukcesach poprzednich tomów dla każdej z gwiazd znalezienie się w gronie wybranych do „Odkryć” było szczególnym wyróżnieniem. Tym razem do książki trafiło 18 portretów kobiet niezwykłych, które opowiedziały Maciejewskiemu o swoim dotychczasowym życiu, o najszczęśliwszych i najdramatyczniejszych wydarzeniach, o zawodowych sukcesach i porażkach. Oczywiście, można czytać „Odkrycia” jako osobne historie, w których rozmowa krytyka-erudyty z gwiazdą toczy się wokół jej najważniejszych ról filmowych i teatralnych. Ja jednak dostrzegłam coś jeszcze – zarys mapy miejsc szczególnie ważnych dla każdej z tych kobiet. To rodzinne miasta i miasteczka, o których aktorki opowiadają z nostalgią, z pamięci odtwarzając ich topografię sprzed lat – to teatry, w których debiutowały, kina, których nierzadko już nie ma. Oprócz więc dykteryjek z planów filmowych, opowieści o budowaniu ról, które okazały się kluczowe dla polskiej kinematografii czy też teatru ostatnich dekad, oprócz osobistych historii otrzymujemy obraz „małych ojczyzn” każdej z tych kobiet.
Agnieszka Niemojewska „Uważam Rze Historia”