W związku z przedłużonym zakazem działalności instytucji kulturalnych Centrum Kultury Teatr w Grudziądzu odwołuje imprezy zaplanowane na najbliższe tygodnie. Nasza instytucja zamknięta będzie do odwołania.
Zwroty biletów na odwołane imprezy obywać się będą – dopiero gdy sytuacja się unormuje i kasy wrócą do normalnej pracy.
Grudziądzka Wiosna Teatralna zaplanowana na ten rok została całkowicie odwołana, trwają rozmowy z artystami w celu przeniesienia całego festiwalu na przyszły rok.
ALESSANDRO SCARLATTI
SCENE BUFFE
Gl’inganni felici / Dafni / Il pastore di Corinto
Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplatał w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadawało swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.
Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.
„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsische Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.
W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafni oraz Il pastore di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powróciło ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej, pod kierownictwem muzycznym Krzysztofa Garstki. Solistom towarzyszy zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona.
Premiera spektaklu miała miejsce 24 kwietnia 2019 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
KIERWONICTWO MUZYCZNE / DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA PRZEMYSŁAW ŚLIWA
TISBE IWONA LUBOWICZ
BRENNO ROBERT SZPRĘGIEL
DAFNI (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA wg E. MANFREDIEGO)
SELVAGGIA MARTA BOBERSKA
DAMETA SŁAWOMIR JURCZAK
IL PASTORE DI CORINTO (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA)
SERPILLA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
SERPOLLO WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ