Wykonawcy:
AGNIESZKA MARUCHA-skrzypce
EWA SKARDOWSKA -fortepian
Program:
Allegro vivace
Andante sostenuro
In tempo di ballo
Agnieszka Marucha – laureatka międzynarodowych konkursów skrzypcowych, solistka, kameralistka, pedagog. Założycielka zespołu Violinofonica. W latach 2011-2017 była prymariuszem Opium String Quartet. Pochodzi z warszawskiej rodziny o tradycjach artystycznych. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza oraz Hochschüle der Künste w Bernie pod kierunkiem prof. Moniki Urbaniak-Lisik. Prowadzi klasę skrzypiec oraz klasę kameralną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie – jest doktorem habilitowanym, adiunktem tej uczelni. W latach 2013-2014 była profesorem gościnnym Keimyung University w Daegu (Korea Płd). Od wielu lat propaguje muzykę polską w kraju i za granicą. Jest artystką wszechstronną, dysponuje szerokim repertuarem solowym i kameralnym. Wykłada we Włoszech, m.in. na kursach muzycznych Bosa Antica, Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Z. Brzewskiego w Łańcucie oraz Kursach UMFC Chopin-Górecki. Koncertowała oraz prowadziła klasy mistrzowskie w Europie i Azji. Nagrała 9 płyt, z czego 7 to światowe premiery fonograficzne. W 2014 r. otrzymała nagrodę „Fryderyk” za płytę Chagall for Strings nagraną wraz z Opium String Quartet. W 2014r. Agnieszka Marucha dokonała koreańskiej premiery Chain II Witolda Lutosławskiego z Keimyung University Orchestra w Daegu Arts Center. Skrzypaczka koncertowała w większości krajów europejskich oraz Azji. Jako członek zespołu Ensemble Modern występowała na największych salach europejskich, mi.in w Fiharmonii Berlińskiej, Festspielhaus w Baden Baden, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdamie oraz Salle Pleyel w Paryżu. Jest autorką licznych publikacji z dziedziny wiolinistyki i muzykologii.
Więcej informacji o artystce znajduje się na stornie: www.agamarucha.com
Ewa Skardowska – pianistka, doktor habilitowany UMFC, absolwentka dyplomowych i podyplomowych studiów pianistycznych w klasach Bronisławy Kawalli i Jana Ekiera; i studiów Graduate Diploma Program w Peabody Conservatory of Music w Baltimore, USA w klasie Ellen Mack. Od ukończenia studiów żywo zainteresowana kameralistyką fortepianową. Występowała z wieloma artystami. Najdłuższa współpraca połączyła ją z Adamem Zarzyckim-skrzypce i Piotrem Hausenplasem-wiolonczela (Varsovia Piano Trio). W składzie tria pianistka koncertowała w: Turcji, Czechach, Egipcie, Wlk.Brytanii, Irlandii Płn., Rumunii, Mołdawii, Finlandii, Bułgarii, Chinach, Gruzji i Indiach. W VPT oraz w duetach z Piotrem Hausenplasem i Anną Karasińską (sopran) występowała w UMFC (2011, 2013), Filharmonii Narodowej (2008), podczas Międzynarodowej Konferencji ESSLLI (2012), na Festiwalu Schulzowskim na UW (2013), na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej w Central Conservatory of Music i Operze Narodowej w Pekinie (2010), koncertach związanych z Rokiem Chopinowskim: w Konserwatorium Muzycznym w Tbilisi (2009), na 50-tym Festiwalu Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach (2009), Mińskiej Filharmonii (2009). Brała udział w tournée koncertowym po Turcji (2010), w koncertach w Filharmonii Opolskiej (2013 i 2014) i Kieleckiej (2010), recitalu chopinowsko-egipskim z Piotrem Hausenplasem w Palace Al-Ghuri w Egipcie (2010), a także na koncercie Muzyki Nowej w Tempelinaukio w Helinkach (2009), „Polska!Year” w Belfaście (2009) oraz koncercie muzyki polskiej, bułgarskiej i rumuńskiej w Konserwatorium Sofijskim, na którym wykonano m.in. Kwintet op. 29 G.Enescu. Pianistka współpracowała ze Związkiem Kompozytorów Polskich, propagując twórczość kompozytorów współczesnych: Dariusza Przybylskiego, Artura Cieślaka, Weroniki Ratusińskiej, Piotra Mossa, Romualda Twardowskiego, Pawła Łukaszewskiego i Aleksandry Garbal. W kręgu jej zainteresowań leżała też, za sprawą związku z Piwnicą Artystyczną Kurylewiczów, promocja utworów Andrzeja Kurylewicza. Dokonała wielu nagrań: telewizyjnych (np. muzyki Piotra Mossa), płytowych (m.in. utworu „Ribbon of Dream Bo Andersena) oraz dwóch kompleksowych płyt CD z muzyką polską: dla DUX/2006 i Orfeus Music/2013. Koncertowała także z artystami zagranicznymi: saksofonistami: Claudem Delangle, Jeanem Penningsem, Davidem Pituchem, barytonem Rodneyem Millerem, a ostatnio tubistą Colby’m Farenbachem. Była jurorką V Seattle International Piano Competition i wykonawczynią recitalu muzyki polskiej w Benaroya Hall w Seatlle (2013). Pianistka jest autorką wielu artykułów o muzyce („Twoja Muza”), dysertacji „O roli pianisty w dydaktyce instrumentalistów” i książki „Relacje w trio fortepianowym” wyd. przez UMFC w 2013. Współtworzy zespół redakcyjny publikacji wieloautorskiej UMFC „Musica Intellectualis”.
WYSTAWA
ZENON JANUSZ PLĄSKOWSKI – intarsja
Zenon Janusz Pląskowski mieszka i tworzy w Rokocinie, niedaleko Starogardu Gdańskiego.
Artysta w technice intarsji tworzy od 1971 roku. Swoje prace prezentuje na wystawach w Polsce (m.in. w Gniewie, Golubiu Dobrzyniu, Skarszewach, Gdańsku, Łodzi, Krakowie, Tczewie, Kosakowie, Kielcach), ale również i za granicą (Holandia). Te również znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. Bierze udział w licznych plenerach. Jest członkiem ZAP.
Intarsja – choć jest techniką zdobniczą, znaną już w starożytności, w świecie współczesnym nie zyskała zbyt dużej popularności, jest sztuką rzadko spotykaną. Być może dlatego, że od twórcy wymaga nie tylko wyobraźni i umiejętności prezentacji swoich artystycznych wizji, ale także niebywałej sprawności manualnej i nienagannego warsztatu rzemieślniczego. Tej właśnie technice zdobniczej, której podstawą jest drewno, Zenon Pląskowski poświęcił swoje artystyczne życie.
O tajnikach tworzenia obrazu w tej niezwykle oryginalnej i efektownej technice, o drewnie, o efektach przestrzeni, kolorach, perspektywie obrazu – opowie już sam artysta w dniu wernisażu.