Centrum Kultury Teatr kolejny już raz zaprasza mieszkańców Grudziądza na Koncert Wielkopostny. Tym razem spotkamy się we wnętrzach Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, gdzie wyjątkowa akustyka sprawia, że dźwięki, których w niej słuchamy, nabierają niepowtarzalnej mocy. W tym roku chcemy zaproponować Państwu projekt wielkopostny zatytułowany „Wokół Ukrzyżowanego”. Mamy nadzieję, że bogaty zespół wykonawczy oraz repertuar swoim nastrojem wprowadzi Państwa w atmosferę Wielkiego Tygodnia oraz nadchodzących świąt Wielkiej Nocy.
Wystąpią:
Benedykt Odya – dyrygent, instrumentalista, aranżer i kompozytor,
Daniel Pradella – pianista, aranżer,
Aga Twardowska – wokalistka, autorka teksów i muzyki,
Mateusz Wiśniewski – wokalista sesyjny, instrumentalista.
Kilka słów o projekcie:
„Wokół ukrzyżowanego” powstał z owocnej współpracy Benedykta Odya oraz Daniela Pradella. Jego głównym celem jest skłonienie do refleksji nad czasem wielkiego Postu i zwrócenie szczególnej uwagi na istotne (chronologicznie ukazane) wydarzenia biblijne. Muzyka ma swoistą moc wyrażania więcej niż niosą same słowa, osobliwe aranżacje pieśni pasyjnych pozostając w ogromnym poszanowaniu tradycji, rzucają zupełnie nowe światło na znane dotąd (pieśni/utwory) wielkopostne.
Dzieło miało swoją premierę w 2022 roku, jego pozytywny odbiór i przeżycia słuchaczy przerosły najśmielsze oczekiwania twórców. Jest syntezą wielu gatunków muzycznych i cechuje się szerokim doborem różnorodnych brzmień mających paradoksalnie uwydatnić, podkreślić słowa oraz prostotę tradycyjnych pieśni. Celem twórców jest dotarcie w głąb naszych serc by umożliwić i uświadomić wszystkim słuchaczom jak istotne jest pozostanie wrażliwym na potęgę jaką kryje za sobą sztuka, a szczególnie muzyka. Chcą skłonić do porzucenia lęku przed wszystkim co jest w pełni niepomierne oraz do otwarcia się na to co niedookreślone, doceniając szczerość ekspresji interpretacyjnej, która drzemie w każdym z nas. Dzięki czemu, odbiór tego dzieła stanie się osobliwym przeżyciem każdego ze słuchaczy, którzy będą czynnie partycypować w tym niezwykłym wydarzeniu, kreującym wyższą ideę.
archiwum Filharmonii Pomorskiej
Benedykt Odya – dyrygent, instrumentalista, aranżer i kompozytor muzyki elektronicznej. Od 2001 roku nauczyciel akademicki na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od 2016 profesor uczelni doktor habilitowany sztuk muzycznych. Absolwent (z wyróżnieniem) obecnie Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku (WSP) oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Na stałe współpracuje z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Capellą Bydgostiensis i ElJazz BigBand. Jego praca artystyczna to przede wszystkim współpraca z Akademickim Chórem Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jest uczestnikiem i laureatem wielu krajowych i zagranicznych festiwali i konkursów muzycznych (m.in. Włochy, Hiszpania, Szwecja, Malta, Słowacja, Dania, Niemcy, Austria, Belgia, Serbia). W zakres Jego zainteresowań oraz pracy artystycznej i naukowej w sposób szczególny wpisuje się Chrystus Ukrzyżowany i motywy Golgoty. Jego prace naukowe oraz wieloletnia działalność artystyczna dotyczy przede wszystkim muzyki wielkopostnej i pasyjnej.
Daniel Pradella – pianista, aranżer. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Bielsku – Białej na instrumentach perkusyjnych oraz absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa specjalność fortepian jazzowy oraz wibrafon jazzowy. Od 2021 jest asystentem na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jego aranżacje rozbrzmiewają w całej Polsce, ale jednak najczęściej w Bydgoszczy, pisze m. in. dla kwartetów smyczkowych Opera Nova, kwartetu Infinito z którym nagrał płytę w 2018 roku, pisał aranżację na płycie Leszka Lyczmańskiego bydgoskiego wokalisty, która została wydana w 2019 roku. Często można usłyszeć jego aranżacje na wszelakich warsztatach oraz koncertach muzyki chrześcijańskiej.
Aga Twardowska – wokalistka, autorka teksów i muzyki. Finalistka V edycji „The Voice of Poland”, oraz uczestniczka V edycji „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”. Dwukrotnie występowała w Opolu, w tym zdobyła drugie miejsce w „Debiutach” ze swoją piosenką „Północ”. Brała udział w wielu koncertach i wydarzeniach telewizyjnych takich jak: „Jaka to melodia”, „Świat się kręci”, „Aplauz Aplauz” itp. Ma za sobą wiele projektów muzycznych, „Betlejem w Polsce” oraz wspiera liczne fundacje charytatywne m.in. „Akademię Przyszłości” czy fundację „Nowy Horyzont” i „Na przekór”. Śpiew towarzyszy jej od 24 lata i jest to jej największa życiowa pasja.
Mateusz Wiśniewski – wokalista sesyjny, instrumentalista, absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej, kierunku wokalistyka jazzowa, klasy Joanny Żółkoś-Zagdańskiej. Przez lata działalności artystycznej dzielił scenę z najważniejszymi polskimi/międzynarodowymi muzykami, dyrygentami i aranżerami, m.in. Krzysztofem Herdzinem, Adamem Sztabą, Amosem Talmon, Radosławem Labahua, Pawłem Lucewiczem, Bernardem Chmielarzem. Współpracuje z Filharmonią Pomorską im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Symfoników Bydgoskich, Orkiestrami Wojskowymi- OW Toruń, Bydgoszcz oraz Fundacją Anny Dymnej „Mimo Wszystko” jako członek „Kameleona”- zespołowi akompaniującemu największym artystom polskiej estrady. Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy działa w ramach Wydziału Edukacji Muzycznej. Wszyscy jego członkowie studiują Edukację Artystyczną w Zakresie Sztuki Muzycznej. Zespół od wielu lat współpracuje z liczącymi się w kraju instytucjami muzycznymi: Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera Bałtycka w Gdańsku. Działalność Chóru Akademickiego dla Filharmonii Pomorskiej, to poza wspólnymi koncertami z Orkiestrą Symfoniczną, także współpraca z Capellą Bydgostiensis oraz z Orkiestrą im. Johanna Starussa w Bydgoszczy. Na estradzie koncertowej Filharmonii Pomorskiej chór śpiewał pod batutą wielu wybitnych, polskich i zagranicznych dyrygentów.
archiwum Filharmonii Pomorskiej