Europa XV i XVI wieku to czasy dynamicznych przemian. Rodzą się nowe sposoby myślenia na temat porządkowania czasu i przestrzeni w muzyce. Powstają nowe systemy tonalne, rewolucyjne pomysły w dziedzinie wykorzystania głosu ludzkiego, coraz doskonalsze instrumenty muzyczne. W epoce renesansu świat muzyczny Europy tętni mnogością melodii, rytmów i pomysłów muzycznych, w które powoli wpisują się dzieła polskich kompozytorów. W wielu krajach europejskich zaczynają ukazywać się zbiory nutowe zawierające tańce o tytułach: Taniec polski, Chorea polonica, Polnischer Tanz czy Balletto polacco. Ten rodzaj muzyki wpływa w zasadniczy sposób na rozwój sztuki kompozytorskiej całej Europy. Pochodzące z Polski Chorea Polonica przenikają do wszystkich rodzajów muzyki skandynawskiej francuskiej czy hiszpańskiej. Do jednych z najwybitniejszych twórców tych czasów należy Piotr z Grudziądza kompozytor i poeta.
Maria Pomianowska
Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Adiunkt Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej. Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Ianem Gilanem, AMJ, Stanisławem Soyką Branfordem Marsalisem. Artystka wydała 21 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało międzynarodowe nagrody. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi,koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. W grudniu 2014 wraz z prof. Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP, Nominacja do Nagrody Norwida (2014).
Joanna Maklakiewicz
Doktor habilitowany sztuk muzycznych, pianistka, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, założycielka Fundacji im. Piotra Janowskiego. Koncertowała jako solistka i kameralistka w wielu krajach Europy, Japonii i USA. Dla Polskiego Radia Programu II nagrała pierwszą w historii płytę CD z utworami fortepianowymi Edwarda Wolffa, wuja Henryka Wieniawskiego. Specjalizuje się w wykonawstwie polskiej muzyki fortepianowej XIX wieku: Maria Szymanowska, Edward Wolff, Karol Kurpiński, Józef Wieniawski, Fryderyk Chopin. Była konsultantem muzycznym Andrzeja Żuławskiego przy wystawianiu opery Straszny Dwór w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w filmie o Macieju Słomczyńskim „Pierwszy po Boyu”. Zajmuje się spuścizną po Piotrze Janowskim oraz Rodzie Maklakiewiczów. Otrzymała szereg nagród w tym: Ministra Kultury i Sztuki i Prezydenta Miasta Warszawy.
W razie niepogody Akcent.