scenariusz: (na podstawie Apokalipsy św. Jana) Mariusz Kozubek
reżyseria, inscenizacja: Mariusz Kozubek
muzyka: Robert Gliński, Marcin Dzwonowski
współpraca muzyczna: D. Płonka, M. Lamch
choreografia: Henryk Konwiński
scenografia: Marek Stecko
premiera: 5 maja 2001 r., Ruiny Teatru Miejskiego w Gliwicach
„Apokalipsa” to zrealizowany z rozmachem, największy spektakl impresaryjnego Teatru „A”. Stanowi inscenizację drugiej części biblijnej „Księgi Objawienia św. Jana”, relacjonującej wizje dotyczące dziejów świata – od początku po jego kres.
Apostoł Jan, zesłany na wyspę Patmos, staje się świadkiem objawień dotyczących kosmosu, człowieka i Boga. Cały spektakl to ciąg materializujących się w przestrzeni teatralnej ekspresyjnych wizji, składających się na teologiczny komentarz do wydarzeń historycznych, ale i do tych, które dopiero nastąpią.
Przedstawienie, zrealizowane w konwencji teatru totalnego, wykorzystuje rozliczne środki ekspresji – emocjonalny ruch, taniec współczesny, dynamiczną muzykę będącą kompilacją rocka i muzyki klasycznej, przestrzenne formy scenograficzne, oświetlenie efektowe i projekcje video.
obsada
Adam Łoniewski, Dominika Płonka, Marzena Lamch-Łoniewska oraz: Małgorzata Grund, Magdalena Kocur, Grażyna Styś, Marcin Dzwonowski, Łukasz Grund, Grzegorz Misiewicz, Leszek Styś, Maciej Omylak, Sebastian Rak
oprawa muzyczna
Robert Gliński (gitary), Marcin Dzwonowski (instr. klawiszowe), Marcin Lamch (git. basowa), Adam Szuraj (perkusja, istr. perkusyjne), kwartet smyczkowy „Altravolta”, chór „Resonans Con Tutti” pod dyrekcją Waldemara Gałązki
Teatr A jest offowym, autorskim, zawodowym teatrem religijnym. Działając od 1996 r. ma aktualnie w swoim repertuarze blisko trzydzieści premier oraz wiele innych przedsięwzięć artystycznych w tym prowadzonych warsztatów teatralnych dla dzieci i młodzieży w Polsce i za granicą. Spektakle Teatru gościły m. in. w rzymskim Panteonie, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie, Ukrainie i Białorusi, Chorwacji jak również na większości polskich festiwali teatru ulicznego.
Teatr „A” stara się łączyć popularny język teatru muzycznego z doświadczeniami awangardy teatralnej, sięga do polskiej tradycji, łączy autorskie teksty z tekstami biblijnymi i staropolskimi, czerpie obficie z dorobku literackiego innych kultur, inspiruje się europejskim folklorem.
Zespół niezmiennie szuka w swoich spektaklach Piękna i Sacrum. Podejmując ważne tematy stara się komunikować z widzem językiem jak najbardziej uniwersalnym. Wychodząc od spektakli dramatyczno-muzycznych Grupa wciąż poszukuje nowych form wyrazu – korzysta z języka teatru liturgicznego, ulicznego, nie stroni od groteski, szuka inspiracji w średniowiecznych misteriach – zmierzając nieuchronnie w kierunku teatru totalnego.
Zespół od momentu swego powstania jest „teatrem w drodze” – wierny swojej „pielgrzymiej” tradycji cyklicznie organizuje tournee w kraju i za granicą. To programowe „wychodzenie do widza” kształtuje formę teatralnego przekazu – klarownego, czasem dowcipnego, acz nie rezygnującego z kulturowych podtekstów i wielopłaszczyznowości.