Spektakl opiera się na fragmentach „Tryptyku Rzymskiego” autorstwa Karola Wojtyły i jego wcześniejszych wierszach, których motywem przewodnim jest źródło. Symbolika wody, jako żywiołu z którego bierze początek życie, jest od wieków związana z polskimi tradycjami religijnymi. Źródła uważane były za miejsca pełne szczególnej łaski, gdzie dostąpić można było uzdrowienia i oczyszczenia. Do takiej oczyszczającej mocy wody odwołuje się także Cyprian Kamil Norwid. Trzeci z cytowanych w koncercie autorów to ks. Józef Tischner. Jego „Historia filozofii po góralsku” odwołuje się do źródeł ludzkiej refleksji o świecie i w przedziwny sposób wyjaśnia to, co zbyt złożone i sprowadza myśl filozoficzną do wymiarów potocznego doświadczenia.
W koncertach znajdą się także pieśni napisane przez piwnicznych kompozytorów do tekstów Karola Wojtyły; całość niesiona jest przez muzykę. Zarówno Norwidowski dramat, jak i osoba Karola Wojtyły – duchowego patrona przedsięwzięcia, zasługują na to, by nadać spektaklowi odpowiedni rozmiar i rangę. Artyści Piwnicy Świętego Norberta – muzycy, pieśniarze, kompozytorzy, aktorzy – wywiązują się z tego zadania z wielką sumiennością i kunsztem.
Scenariusz: Andrzej Róg, Stefan Błaszczyński
Kierownictwo muzyczne: Stefan Błaszczyński
Kompozycje: Maria Lamers, Stefan Błaszczyński, Piotr Kordas, Adam Prucnal, Lucjan Wesołowski
Teksty: ks. J. Tischner, C.K. Norwid, K. Wojtyła, M. Lamers, B. Leśmian, E. Stachura
Występują: Maria Lamers (wokal), Łada Marija Gorpienko (wokal, gitara), Ewa Landowska (wokal), Desisława Christozowa (wokal), Małgorzata Drzał (wokal), Piotr Kordas (wokal, gitara), Andrzej Róg (recytacja, wokal), Stefan Błaszczyński (flety, instr. perkusyjne, wokal), Adam Niedzielin (piano), Piotr Grząślewicz (gitara elektryczna), Darek Bafeltowski (gitara akustyczna), Oleg Dyyak (akordeon, instr. perkusyjne), Adam Prucnal (skrzypce), Grzegorz Piętak – (gitara basowa, kontrabas), Artur Malik (perkusja)
Kwartet: Dorota Błaszczyńska (I skrzypce), Weronika Błaszczyńska (II skrzypce),
Wiktoria Chorobik (altówka), Agata Jonczak (wiolonczela)
STEFAN BŁASZCZYŃSKI – założyciel i dyrektor Piwnicy- flecista związany przez wiele lat z nurtem muzyki alternatywnej. Muzyk Kaliskiej Orkiestry Symfonicznej, artysta Piwnicy pod Baranami i Lochu Camelot. Współzałożyciel zespołu Brathanki. Gra i nagrywa z najlepszymi – m.in. Markiem Grechutą, Anną Szałapak, Grzegorzem Turnauem, Zygmuntem Koniecznym, Janem Kantym Pawluśkiewiczem.
ANDRZEJ RÓG – aktor i reżyser, związany z Teatrem STU, twórca spektakli znanych publiczności Krakowa i Tarnowa; artysta „Lochu Camelot”.
PRASA:
♦ NEW TIME – THE POLISH WEEKLY 23.11.2009
„(…) Jesienny czas w Londynie szybko płynie i niedługo zacznie się koncert. Kościół jest już wypełniony ludźmi, którzy w większości nie zjawili się tu przypadkowo. Dla nich przyjazd Piwnicy św. Norberta jest wielkim świętem radości. Koncert potrwa tylko dwie godziny, ale magicznie piękna atmosfera tych dwóch godzin gdzieś ukryje się i zostanie na długo. Może te okruszki przywiezionej z Krakowa do Londynu wrażliwości, wygranej i wyśpiewanej przez 20 artystów zakwitną potem w kimś zupełnie nieoczekiwanie. Pomogą chodzić w jesiennym deszczu, albo będą wracać jako dobre wspomnienie. Tak właśnie rosną w ludziach najpiękniejsze ogrody. Tylko że muszą być ludzie, którym chce się uparcie wypracowywać dla nich przestrzeń. Do takich upartych na pewno należy Stefan Błaszczyński i cała Piwnica św. Norberta.”
____________________________________________________________________
„(…) I znów wędrowaliśmy przez kontynenty, kultury, narody. Ogniste czardasze, tańce czarnogórskie… Publiczność wtórowała oklaskami i przytupami, a muzycy toczyli „pojedynek” na instrumenty perkusyjne zakończone mistrzowską solówką Artura Malika. Gitary elektryczne i klasyczne. Postacie i twarze członków zespołu skupione i pełne radości tworzenia (…) Spoglądamy na siebie. To „duchem i pieśnią wędrowanie” trwało bez najmniejszej przerwy półtorej godziny. „Festiwal siedmiu kultur” się zakończył. Trzeba wyjść na ociekające deszczem ulice Stockholmu.”
Festiwal Siedmiu Kultur w Sztokholmie
Waldemar Ostrycharczyk
♦ DZIENNIK POLSKI 27.09.2004