Wykonawcy:
Barbara Tritt -sopran
Karol Bartosiński – kontratenor
Damian Suchożebrski – bas
Chór Alla camera
Baroque Collegium Musicum w składzie:
Jolanta Sosnowska – skrzypce barokowe
Radosław Koper – skrzypce barokowe
Anna Mikołajczak – altówka barokowa
Weronika Kulpa – wiolonczela barokowa
Krzysztof Sokołowski – viola da gamba, kontrabas barokowy,
Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy, flety
Gabriela Pietraszewska-Bryła – obój barokowy
Paweł Hulisz – trąbka barokowa
Paweł Szewczyk – kotły historyczne, bębny
Paulina Tkaczyk – klawesyn
Dariusz Hajdukiewicz – organy skrzyniowe / kierownictwo artystyczne
Mateusz Iwanowski – dyrygent
(Opieka naukowa i artystyczna – prof. Anna Janosz)
Muzyka dawna w ostatnich latach nie traci na swojej popularności. Jedną z epok muzycznych, która w dalszym ciągu odkrywana jest na nowo to barok. Rozwijająca się w różnych częściach Europy w różnym tempie, o dużym zróżnicowaniu stylu muzyka baroku, zawiera ścisłe powiązania z różnymi dyscyplinami artystycznymi, co wyróżnia ją na tle renesansu. Warto zauważyć, że obok muzyki włoskiej tamtego okresu rozwijała się także odmiana muzyki barokowej w Anglii. Znamiennym przedstawicielem angielskiej muzyki okresu baroku był Henry Purcell – geniusz okresu restauracji. Henry Purcell jest uważany za czołowego twórcę angielskiego, który połączył w swojej twórczości pierwiastki stylu włoskiego, francuskiego oraz angielskiego. W jego twórczości znajdziemy kantaty, psalmy – anthem, ody – sławiące sylwetki osób lub wydarzenia, muzykę do sztuk teatralnych, sonaty klawesynowe, suity, utwory organowe, a także przedstawienie operowe.
Podczas Koncertu Muzyki Barokowej w Grudziądzu usłyszymy dwie kompozycje Henry Purcella z ostatnich lat jego życia, które są w Polsce bardzo rzadko wykonywane. Jest to Muzyka na uroczystości pogrzebowe – Funeral Sentences Królowej Marii Stuart II żony Króla Wilhelma III Orańskiego. Kompozycja składa się z trzech anthem (hymnów) przeznaczonych na chór oraz basso continuo. Natomiast słowa pochodzą z księgi modlitewnej z 1660 roku oraz Księgi Hioba rozdz. 14, 1-2.
Druga kompozycja to ostatnia z sześciu ód urodzinowych Come, Ye Sons of Art skomponowanych przez Henry Purcella również dla Królowej Marii II Stuart wykonana 30.04.1694 r. na 33 urodziny Marii. Utwór przeznaczony jest na orkiestrę, solistów oraz chór. Autor słów ody jest niestety nieznany.
opracował: Mateusz Iwanowski
Chór Alla camera powstał w styczniu 1987 roku. Jest chórem mieszanym, w którym śpiewają uczniowie grudziądzkich szkół średnich, studenci, oraz osoby pracujące. Założycielką chóru była prof. Anna Janosz – wieloletni dyrygent zespołu. Opiekę nad chórem sprawuje Centrum Kultury Teatr, a także Urząd Miejski w Grudziądzu. Alla camera od początku swego istnienia, do dnia dzisiejszego, nieprzerwanie czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym swojego miasta i regionu. Jest pomysłodawcą i gospodarzem koncertów, które na stałe weszły w kalendarz kulturalny Grudziądza, m.in.: Koncertu Noworocznego, Koncertu Wielkopostnego, czy Wieczoru Kolęd. Chór uczestniczy również w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą. Koncertował w wielu krajach Europy, m.in.: we Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Chorwacji.
W repertuarze zespołu znajduje się wiele utworów polskiej i zagranicznej muzyki chóralnej – wychodząc od muzyki sakralnej a cappella, dzieła kantatowo – oratoryjne, poprzez artystyczne opracowania pieśni ludowych, utwory jazzowe, gospel, po opracowania utworów rozrywkowych.
Mateusz Iwanowski – absolwent Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Akademii Muzycznej w Poznaniu – stypendysta artystyczny tejże uczelni. W styczniu 2014 roku został I dyrygentem grudziądzkiego chóru mieszanego Alla camera, działającego przy Centrum Kultury Teatr. Od tego roku koncertuje z zespołem w Grudziądzu, w kraju, jak i poza jego granicami, realizując własne trasy koncertowe, a także biorąc udział w festiwalach i konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej.
Jest pomysłodawcą koncertu bożonarodzeniowego w Bazylice p. w. św. Mikołaja Biskupa pt.: „Wieczór Kolęd”, który od 2015 r. na stałe zapisał się w kalendarzu kulturalnym Grudziądza i odbywa się zawsze w Święto Bożego Narodzenia.
W marcu 2019 roku rozpoczął przewód doktorski w dziedzinie sztuk muzycznych, w zakresie dyrygentury.
Barbara Tritt – sopran. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu i Bydgoszczy, na Wydziale Instrumentalnym – specjalizacja flet oraz Wokalno-Aktorskim. Absolwentka, a obecnie pedagog w Prywatnym Policealnym Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu.
Jako wokalistka prowadzi szeroką działalność koncertową. Ma w swoim dorobku liczne wykonania partii solowych w dziełach kantatowo-oratoryjnych Bacha, Haendla, Mozarta, Pergolesiego, Rossiniego, Ruttera, Góreckiego.
W swoim dorobku koncertowym ma liczne recitale solowe w Polsce i za granicą /m.in. Szwajcaria, Portugalia, Niemcy/. Od 2007r. koncertowała z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii opolskiej, poznańskiej, Amadeus Chamber Orchestra Agnieszki Duczmal, orkiestry gliwickiej oraz Sinfonietty Polonia. Na przełomie 2019/2020 roku odbyła 3 tygodniową trasę koncertową w Chinach z orkiestrą symfoniczną agencji PRO MUSICA, wykonując repertuar operetkowy pod kierownictwem wiedeńskiego dyrygenta Hansa Petera Mansera.
Barbara Tritt specjalizuje się także w wykonawstwie muzyki współczesnej, wykonując partie solowe w dziełach sakralnych i pieśniach. W 2016 roku otrzymała stopień doktora wokalistyki, a jej praca doktorska i płyta w całości poświęcone były polskim pieśniom XX i XXI wieku.
Karol Bartosiński – kontratenor. Studiował na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu dr hab. Leszka Skrla. W ramach programu Erasmus, studiował w Leuven, w Belgii, w klasie śpiewu prof. Diny Grossberger. W czasie studiów brał udział w festiwalach operowych w Niemczech i we Francji. Ma za sobą liczne koncerty w Niemczech i Belgii. Debiutował w Operze Narodowej w 2006 roku, wykonując partię Hipolita w interaktywnej operze Dobromiły Jaskot „Fedra”. Występował w Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Bałtyckiej w Gdańsku i Operze na Zamku w Szczecinie. Jest członkiem zespołu Exploratori Vocal Ensemble. Współpracuje z Polską Operą Królewską oraz z zespołem Ars Nova. W swoim repertuarze ma wiele dzieł sakralnych i oper, w większości G. F. Haendla i A. Vivaldiego.
Damian Suchożebrski – bas. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu na Wydziale Edukacji Muzycznej i Wokalno-aktorskim w klasie prof. Andrzeja Ogórkiewicza oraz Prywatnego Policealnego Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt. W 2017 roku był stypendystą Asheville Lyric Opera Young Artist Program w USA, gdzie kształcił się pod kierunkiem Jona i Elisabeth Truittów. Swoje umiejętności wokalne doskonalił również pod okiem m.in. Ingrid Kremling, Ewy Iżykowskiej, Marka Rzepki, Eytana Pessena, Evy Blahovej, Heleny Zubanovich.
Występował jako Eneasz w op. „Dydona i Eneasz” H. Purcella pod dyr. Paula Esswooda (Teatr Wielki Poznań), Figaro w op. „Wesele Figara” W. A. Mozarta (Filharmonia Opolska), Grimbald w op. „Król Artur” H. Purcella – dyr. Andrew Lawrence King, Nikita w op. “Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego oraz w operze “Dziecko i czary” M. Ravela (Teart Wielki Poznań). Ma na swoim koncie wykonanie kilku dzieł kantatowo-oratoryjnych, w tym Stabat Mater G. Rossiniego. Na stałe współpracuje z Towarzystwem Muzycznym Schola Cantorum Posnaniensis oraz zespołem I Cantanti Ensemble.
Baroque Collegium Musicum – podlaska orkiestra instrumentów historycznych (skrót BCM) – powstała w 2008 roku z inicjatywy organisty i pasjonata muzyki dawnej Dariusza Hajdukiewicza. Skład orkiestry BCM tworzą wybitni i doświadczeni instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz w grze na instrumentach historycznych, absolwenci polskich i europejskich uczelni artystycznych, m. in. w Londynie, Hadze, Wiedniu, Brukseli – stale koncertujący, na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych Europy.
Repertuar BCM obejmuje utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne mistrzów renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu. W swoich autorskich projektach, obok twórczości kompozytorów znanych i popularnych BCM często sięga po niekonwencjonalny i trudno dostępny repertuar.
Na potrzeby programowe Orkiestra BCM współpracuje z wybitnymi solistami scen międzynarodowych specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz z zespołami muzyki dawnej specjalizującymi się w grze na instrumentach historycznych m. in.: z Zespołem Puzonów Renesansowych „Trombastic”, Gustavo Garguilo – cornetto (Argentyna), Jolantą Sosnowską – skrzypce (Wiedeń), Tubicinatores Gedanenses. Muzycy Orkiestry BCM posiadają imponujące instrumentarium, wśród którego znajdują się unikatowe instrumenty lub kopie instrumentów historycznych o bardzo szlachetnym brzmieniu, pochodzące ze znakomitych manufaktur europejskich jak: Collichon, Guarneri, Ficker, Hailperin, Kircher. Od 2017 roku mecenasem i opiekunem Orkiestry BCM jest Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej ks. Wacława Rabczyńskiego.
Dariusz Hajdukiewicz – ukończył z wyróżnieniem warszawską AM w klasie organów prof. Terleckiej, fortepianu A. Czemiela, klawesynu E. Adamczyk i improwizacji organowej prof. Popielskiego. Od 25 lat aktywnie koncertuje na renomowanych festiwalach w Polsce (ponad 120 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Ma na swoim koncie polskie i europejskie prawykonania utworów organowych, kameralnych i oratoryjnych.
Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie oraz od 2010 Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Jest założycielem orkiestry instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum i zespołu muzyki dawnej Charbel Music Ensemble. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” – powiat białostocki.
Program:
HENRY PURCELL (1659-1695)
Muzyka na śmierć Królowej Marii II Stuart
(Mężczyzna zrodzony z kobiety, niewiele ma czasu.)
(Panie potężny, święty i najlitościwszy Zbawicielu, nie wystawiaj nas na gorycz wiecznej śmierci.)
(Znasz Panie tajemnice naszych serc, nie zamykaj swych miłosiernych uszu na nasze modlitwy, lecz daruj nam, Panie najświętszy, o Boże potężny. O, święty i najmiłosierniejszy Zbawicielu, najświętszy Sędzio wieczny, nie pozwól nam cierpieć w ostatniej godzinie, by nie spadły na nas żadne bóle śmierci. Amen.)
HENRY PURCELL (1659-1695)
Oda na urodziny Królowej Marii II Stuart
(Chodźcie, chodźcie synowie sztuki, dostrójcie swe głosy i instrumenty, by uczcić ten triumfalny dzień.)
(Dookoła trąby dźwięk. Ty sprawiasz, że od brzegu odbijają się melodie rześkiej gry na oboju. Wszystkie instrumenty radości niech czczą chwałę tego dnia.)
(Uderz w skrzypce, dotknij lutni, obudź harfę, zainspiruj flet. Zaśpiewaj pochwałę swojej patronce.)
(Dzień, który dał to błogosławieństwo nie powinien być pospolitym świętem lecz honorowym jubileuszem.)
(Licytujcie Cnoty, licytujcie Łaski. Wokół ołtarza odbywają się błogosławieństwa oraz modlitwy.)
(To są święte uroki, które chronią odważnego bohatera.)
Widzisz Natura, radując się, wskazała nam drogę z niewinnymi hulankami na powitanie dnia. Melodyjny gaj i wymowny szum, roześmiana dolina i odpowiadające wzgórze, z czarującą harmonią łączcie się.