Ładowanie Wydarzenia

« Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Koncert Wielkopostny (Niedziela Palmowa)   

14 kwietnia 2019 (niedziela) godz. 19:00

| wstęp wolny
BCM (2)

Centrum Kultury Teatr kolejny już raz zaprasza mieszkańców Grudziądza na Koncert Wielkopostny. Tradycyjnie spotkamy się we wnętrzach Bazyliki Kolegiackiej św. Mikołaja Bpa, gdzie wyjątkowa akustyka sprawia, że dźwięki, których w niej słuchamy, nabierają niepowtarzalnej mocy.

Chór Alla Camera  – Mateusz Iwanowski (dyrygent)

Baroque Collegium Musicum – podlaska orkiestra instrumentów historycznych
Dariusz Hajdukiewicz – organy skrzyniowe.

Program:

  1. Abraham Van den Kerckhoven (1618-1701) – Preludium i fuga d
  2. Marc – Antoine Charpentier (1634-1704) – Prelude I i II
  3. Antonio Lotti (1667-1740) – Missa Brevis – Kyrie
  4. Girolamo Frescobaldi (1583-1643) – Preambulum Primi toni
  5. Antonio Lotti – Miserere mei Deus – Psalm 51
  6. Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Chorał „Wer nur den lieben Gott last walten” BWV 93,7 („Kto los swój złożył w ręce Boga”)
  7. Jan Sebastian Bach – Chorał „Wachet auf, ruft uns die Stimme” z Kantaty BWV 140
  8. Trio chorałowe – O Heiliger Geist, o Heiliger Gott („O Duchu Święty, o Święty Boże”)

transkrypcja i opracowanie na organy i orkiestrę na podstawie Gaëla Liardona – D. Hajdukiewicz

  1. Henry Purcell (1659-1695) – Oda na urodziny Królowej Marii

części:

Come Ye Sons of Art

The day that such a blessing grave

  1. Matthias van den Gheyn (1721-1785) – Prealudium in g
  2. Henry Purcell – Oda na śmierć Królowej Marii

części:

Funeral Sentences

Canzona

Thou knowest, Lord

  1. Marc – Antoine Charpentier – La Nuit (Noc)

O wykonawcach:

Chór Alla camera – zespół powstał w styczniu 1987 roku, zaś działalność koncertową zapoczątkował w marcu tego samego roku. Jest chórem mieszanym, w którym śpiewają uczniowie grudziądzkich szkół średnich, studenci, oraz osoby pracujące. Pomysłodawcą i założycielką chóru była Anna Janosz – wieloletni dyrygent zespołu. Opiekę nad chórem sprawuje Centrum Kultury Teatr, a także Urząd Miejski w Grudziądzu. Alla Camera od początku swego istnienia do dnia dzisiejszego nieprzerwanie czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym swojego miasta i regionu. Jest pomysłodawcą i gospodarzem koncertów, które na stałe weszły w kalendarz kulturalny Grudziądza, m.in.: koncertu noworocznego, koncertu wielkopostnego, czy wieczoru kolęd. Chór uczestniczy również w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą. Koncertował m.in.: we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Bułgarii, Węgrzech, Finlandii i na Litwie. Od stycznia 2014 roku pierwszym dyrygentem zespołu jest Mateusz Iwanowski. W czerwcu 2017 roku chór wywalczył srebrną wstęgę, oraz był najlepszy w kategorii chórów kameralnych, na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Ejszyszkach k. Wilna.

Mateusz Iwanowski – od stycznia 2014 roku I dyrygent chóru Alla camera. W roku 2011 ukończył studia licencjackie w dziedzinie dyrygentury chóralnej (w klasie prof. G. Rubina) oraz edukacji muzycznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Edukację kontynuował na Akademii Muzycznej, im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. P. Pałki i w roku 2013 uzyskał tytuł magistra w dziedzinie dyrygentury chóralnej. W lipcu 2014 roku ukończył Podyplomowe Studia Emisji Głosu na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. J. Gałęzkiej-Tritt. Wieloletni członek chóru Alla camera, I tenor Chóru Akademickiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, I tenor Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, tenor Chóru Akademickiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Laureat II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie dla młodych dyrygentów w Słupsku, nagrodzony przez chóry uczestniczące tytułem najlepszego dyrygenta konkursu, dwukrotny stypendysta naukowy Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, stypendysta Prezydenta Grudziądza w dziedzinie upowszechniania kultury i sztuki.

Dariusz Hajdukiewicz – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie organów Marii Terleckiej, fortepianu Andrzeja Czemiela, klawesynu Elżbiety Adamczyk i improwizacji organowej prof. Zbigniewa Popielskiego. W latach X.2002-XII.2004 zrealizował Studia Podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego z zakresu muzyki dawnej. Wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji, które prowadzili m. in.:  prof. Guy Bovet (Szwajcaria), prof. Herbert Wulf (Niemcy), prof. Ulrik Spang – Hanssen (Dania), prof. Józef Serafin i prof. Julian Gembalski oraz wykładach prowadzonych przez prof. Marka Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII – wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo, akompaniamentu do chorału gregoriańskiego oraz oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a vista. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator w Polsce (ponad 100 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Ma na swoim koncie polskie i europejskie prawykonania utworów m. in. Mariana Sawy, Zbigniewa Nowackiego oraz Zbigniewa Popielskiego. Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Przez siedem edycji był Jurorem i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku, w którym wzięło udział ok. 100 uczniów i studentów z polskich szkół i uczelni artystycznych. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum i Zespołu Muzyki Dawnej Charbel Music Ensemble. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. W swoim prywatnym instrumentarium posiada Truhenorgel – 3 – głosowe mechaniczne organy skrzyniowe, wykonane na specjalne zamówienie przez Johannesa Kirchera z Heidelberg. W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” – Powiat białostocki.

D.H (2)

 Baroque Collegium Musicum

W 2008 roku z inicjatywy Dariusza Hajdukiewicza organisty i pasjonata muzyki dawnej, powstał
w Wasilkowie zespół kameralny, który po kilku latach regularnych koncertów w różnym składzie przekształcił się w Podlaską Orkiestrę Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum (skrót BCM). Skład orkiestry BCM tworzą wybitni i doświadczeni instrumentaliści, absolwenci m. in.: Royal Academy of Music w Londynie, Akademii Muzycznej w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Gdańsku, Łodzi oraz University of Illinois, Konservatorium Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, stale koncertujący w najlepszych ośrodkach muzycznych Europy, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz w grze na instrumentach historycznych.

Skład orkiestry BCM w zależności od repertuaru:

Jolanta Sosnowska, Danuta Zawada – skrzypce barokowe

Radosław Koper – skrzypce i altówka barokowa,

Anna Mikołajczak – altówka barokowa

Anna Cierpisz – wiolonczela barokowa

Krzysztof Sokołowski – kontrabas barokowy, violone, viola da gamba

Anna Bator, Rafał Makarski- kontrabas barokowy

Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy, obój d’amore, obój da caccia

Witold Wilgos – lutnia,  teorba, lutnia renesansowa

Dariusz Hajdukiewicz – truhenorgel / kierownictwo artystyczne

Repertuar BCM obejmuje utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne mistrzów renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu. Na potrzeby programowe Orkiestra BCM współpracuje z wybitnymi solistami scen międzynarodowych specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz z zespołami muzyki dawnej specjalizującymi się w grze na instrumentach historycznych m. in.: z Zespołem Puzonów Renesansowych „Trombastic”, Anną Wolfinger – sopran, Julitą Mirosławską – sopran, Karolem Bartosińskim – kontratenor, Bożeną Bojaryn – Przybyłą – sopran, Kubą Kościukiewiczem – wiolonczela barokowa, Mateuszem Kowalskim – viola da gamba, Grzegorzem Zimakiem – kontrabas / violone, Piotrem Karpetą i Chórem Cantores Minores Wratislavienses oraz z Zespołem wokalnym Interea Praxes. Muzycy Orkiestry BCM posiadają imponujące instrumentarium, wśród którego znajdują się unikatowe i oryginalne instrumenty lub kopie instrumentów historycznych o bardzo szlachetnym brzmieniu, pochodzące z najznakomitszych manufaktur europejskich m. in.: Adolf Stowasser, Petr Zdrażil, Paul Hailperin, Johannes Kircher, Johann Christian Ficker. Od roku 2017 mecenasem i opiekunem Orkiestry Baroque Collegium Musicum jest Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej im. ks. Wacława Rabczyńskiego.

 

a1-herb bazyliki grudz[35296]-1

Szczegóły

Data:
14 kwietnia 2019 (niedziela)
Czas:
19:00
Koszt:
wstęp wolny
Wydarzenie Kategoria:

Miejsce

Bazylika Kolegiacka św. Mikołaja Bpa
ul Kościelna 1
Grudziądz,

Organizator

CK Teatr w Grudziądzu
Telefon:
56 46 234 76
Email:
oliwia@teatr.grudziadz.pl
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl