Centrum Kultury Teatr kolejny już raz zaprasza mieszkańców Grudziądza na Koncert Wielkopostny. Tradycyjnie spotkamy się we wnętrzach Bazyliki Kolegiackiej św. Mikołaja Bpa, gdzie wyjątkowa akustyka sprawia, że dźwięki, których w niej słuchamy, nabierają niepowtarzalnej mocy.
Chór Alla Camera – Mateusz Iwanowski (dyrygent)
Baroque Collegium Musicum – podlaska orkiestra instrumentów historycznych
Dariusz Hajdukiewicz – organy skrzyniowe.
Program:
transkrypcja i opracowanie na organy i orkiestrę na podstawie Gaëla Liardona – D. Hajdukiewicz
części:
Come Ye Sons of Art
The day that such a blessing grave
części:
Funeral Sentences
Canzona
Thou knowest, Lord
O wykonawcach:
Chór Alla camera – zespół powstał w styczniu 1987 roku, zaś działalność koncertową zapoczątkował w marcu tego samego roku. Jest chórem mieszanym, w którym śpiewają uczniowie grudziądzkich szkół średnich, studenci, oraz osoby pracujące. Pomysłodawcą i założycielką chóru była Anna Janosz – wieloletni dyrygent zespołu. Opiekę nad chórem sprawuje Centrum Kultury Teatr, a także Urząd Miejski w Grudziądzu. Alla Camera od początku swego istnienia do dnia dzisiejszego nieprzerwanie czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym swojego miasta i regionu. Jest pomysłodawcą i gospodarzem koncertów, które na stałe weszły w kalendarz kulturalny Grudziądza, m.in.: koncertu noworocznego, koncertu wielkopostnego, czy wieczoru kolęd. Chór uczestniczy również w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą. Koncertował m.in.: we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Bułgarii, Węgrzech, Finlandii i na Litwie. Od stycznia 2014 roku pierwszym dyrygentem zespołu jest Mateusz Iwanowski. W czerwcu 2017 roku chór wywalczył srebrną wstęgę, oraz był najlepszy w kategorii chórów kameralnych, na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Ejszyszkach k. Wilna.
Mateusz Iwanowski – od stycznia 2014 roku I dyrygent chóru Alla camera. W roku 2011 ukończył studia licencjackie w dziedzinie dyrygentury chóralnej (w klasie prof. G. Rubina) oraz edukacji muzycznej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Edukację kontynuował na Akademii Muzycznej, im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. P. Pałki i w roku 2013 uzyskał tytuł magistra w dziedzinie dyrygentury chóralnej. W lipcu 2014 roku ukończył Podyplomowe Studia Emisji Głosu na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. J. Gałęzkiej-Tritt. Wieloletni członek chóru Alla camera, I tenor Chóru Akademickiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, I tenor Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, tenor Chóru Akademickiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Laureat II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie dla młodych dyrygentów w Słupsku, nagrodzony przez chóry uczestniczące tytułem najlepszego dyrygenta konkursu, dwukrotny stypendysta naukowy Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, stypendysta Prezydenta Grudziądza w dziedzinie upowszechniania kultury i sztuki.
Dariusz Hajdukiewicz – ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie organów Marii Terleckiej, fortepianu Andrzeja Czemiela, klawesynu Elżbiety Adamczyk i improwizacji organowej prof. Zbigniewa Popielskiego. W latach X.2002-XII.2004 zrealizował Studia Podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego z zakresu muzyki dawnej. Wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji, które prowadzili m. in.: prof. Guy Bovet (Szwajcaria), prof. Herbert Wulf (Niemcy), prof. Ulrik Spang – Hanssen (Dania), prof. Józef Serafin i prof. Julian Gembalski oraz wykładach prowadzonych przez prof. Marka Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII – wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo, akompaniamentu do chorału gregoriańskiego oraz oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a vista. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator w Polsce (ponad 100 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Ma na swoim koncie polskie i europejskie prawykonania utworów m. in. Mariana Sawy, Zbigniewa Nowackiego oraz Zbigniewa Popielskiego. Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Przez siedem edycji był Jurorem i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku, w którym wzięło udział ok. 100 uczniów i studentów z polskich szkół i uczelni artystycznych. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum i Zespołu Muzyki Dawnej Charbel Music Ensemble. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. W swoim prywatnym instrumentarium posiada Truhenorgel – 3 – głosowe mechaniczne organy skrzyniowe, wykonane na specjalne zamówienie przez Johannesa Kirchera z Heidelberg. W roku 2018 został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” – Powiat białostocki.
Baroque Collegium Musicum
W 2008 roku z inicjatywy Dariusza Hajdukiewicza organisty i pasjonata muzyki dawnej, powstał
w Wasilkowie zespół kameralny, który po kilku latach regularnych koncertów w różnym składzie przekształcił się w Podlaską Orkiestrę Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum (skrót BCM). Skład orkiestry BCM tworzą wybitni i doświadczeni instrumentaliści, absolwenci m. in.: Royal Academy of Music w Londynie, Akademii Muzycznej w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Gdańsku, Łodzi oraz University of Illinois, Konservatorium Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, stale koncertujący w najlepszych ośrodkach muzycznych Europy, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz w grze na instrumentach historycznych.
Skład orkiestry BCM w zależności od repertuaru:
Jolanta Sosnowska, Danuta Zawada – skrzypce barokowe
Radosław Koper – skrzypce i altówka barokowa,
Anna Mikołajczak – altówka barokowa
Anna Cierpisz – wiolonczela barokowa
Krzysztof Sokołowski – kontrabas barokowy, violone, viola da gamba
Anna Bator, Rafał Makarski- kontrabas barokowy
Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy, obój d’amore, obój da caccia
Witold Wilgos – lutnia, teorba, lutnia renesansowa
Dariusz Hajdukiewicz – truhenorgel / kierownictwo artystyczne
Repertuar BCM obejmuje utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne mistrzów renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu. Na potrzeby programowe Orkiestra BCM współpracuje z wybitnymi solistami scen międzynarodowych specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz z zespołami muzyki dawnej specjalizującymi się w grze na instrumentach historycznych m. in.: z Zespołem Puzonów Renesansowych „Trombastic”, Anną Wolfinger – sopran, Julitą Mirosławską – sopran, Karolem Bartosińskim – kontratenor, Bożeną Bojaryn – Przybyłą – sopran, Kubą Kościukiewiczem – wiolonczela barokowa, Mateuszem Kowalskim – viola da gamba, Grzegorzem Zimakiem – kontrabas / violone, Piotrem Karpetą i Chórem Cantores Minores Wratislavienses oraz z Zespołem wokalnym Interea Praxes. Muzycy Orkiestry BCM posiadają imponujące instrumentarium, wśród którego znajdują się unikatowe i oryginalne instrumenty lub kopie instrumentów historycznych o bardzo szlachetnym brzmieniu, pochodzące z najznakomitszych manufaktur europejskich m. in.: Adolf Stowasser, Petr Zdrażil, Paul Hailperin, Johannes Kircher, Johann Christian Ficker. Od roku 2017 mecenasem i opiekunem Orkiestry Baroque Collegium Musicum jest Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej im. ks. Wacława Rabczyńskiego.