Ładowanie Wydarzenia

« Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Koncert Wielkopostny ODWOŁANY

5 kwietnia 2020 (niedziela) godz. 19:00

| wstęp wolny
BCM

W związku z przedłużonym zakazem działalności instytucji kulturalnych Centrum Kultury Teatr w Grudziądzu odwołuje imprezy zaplanowane na najbliższe tygodnie. Nasza instytucja zamknięta będzie do odwołania.

Po raz kolejny Centrum Kultury Teatr zaprasza mieszkańców Grudziądza oraz gości na Koncert Wielkopostny. W niedzielę Palmową wnętrze Bazyliki grudziądzkiej wypełni niezwykła muzyka barokowa. Wraz z chórem Alla camera wystąpi Podlaska Orkiestra Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum, jak również soliści: Barbara Tritt, Karol Bartosiński i Damian Suchożebrski pod batutą Mateusza Iwanowskiego. W tym roku zabrzmią Ody wybitnego angielskiego kompozytora Henry Purcell’a.

Soliści:

Barbara Tritt – sopran

Karol Bartosiński – kontratenor

Damian Suchożebrski- bas

Chór Alla camera

Baroque Collegium Musicum  w składzie:

Jolanta Sosnowska – skrzypce barokowe

Radosław Koper – altówka, skrzypce barokowe

Anna Mikołajczak – altówka barokowa

Weronika Kulpa- wiolonczela barokowa

Krzysztof Sokołowski- kontrabas barokowy, violone, viola da gamba

Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy, obój d’amore, obój da caccia, flety

Gabriela Pietraszewska-Bryła – obój barokowy

Paweł Hulisz – trąbka barokowa

Paweł Szewczyk – kotły historyczne, bębny

Paulina Tkaczyk – klawesyn

Dariusz Hajdukiewicz – truhenorgel, organy – kierownictwo artystyczne

Dyrygent-Mateusz Iwanowski

Baroque Collegium Musicum – podlaska orkiestra instrumentów historycznych (skrót BCM) powstała w 2008 roku z inicjatywy organisty i pasjonata muzyki dawnej Dariusza Hajdukiewicza. Skład orkiestry BCM tworzą wybitni i doświadczeni instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz w grze na instrumentach historycznych, absolwenci polskich i europejskich uczelni artystycznych m. in. w Londynie, Hadze, Wiedniu, Brukseli – stale koncertujący na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych Europy. Repertuar BCM obejmuje utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne mistrzów renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu. W swoich autorskich projektach, obok twórczości kompozytorów znanych i popularnych BCM często sięga po niekonwencjonalny i trudno dostępny repertuar. Od 2014 roku w ramach orkiestry BCM funkcjonuje również zespół kameralny Charbel Music Ensemble, specjalizujący się w stylowym wykonawstwie dawnej muzyki liturgicznej i sakralnej XV-XVIII wieku, którego patronem jest Święty Charbel Makhlouf. Orkiestra BCM ma na swoim koncie entuzjastyczne koncerty na renomowanych festiwalach w Polsce (Wasilków, Białystok, Żory, Grudziądz, Giżycko) w tym prawykonania dzieł oratoryjnych m. in. Buxtehudego, Lottiego, Caldary, Guerrero. Muzycy Orkiestry BCM posiadają imponujące instrumentarium, wśród którego znajdują się unikatowe instrumenty lub kopie instrumentów historycznych o bardzo szlachetnym brzmieniu, pochodzące ze znakomitych manufaktur europejskich jak: Collichon, Guarneri, Ficker, Hailperin, Kircher. Od 2017 roku mecenasem i opiekunem Orkiestry BCM jest Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej im. ks. Wacława Rabczyńskiego.

Chór Alla camera powstał w styczniu 1987 roku. Jest chórem mieszanym, w którym śpiewają uczniowie grudziądzkich szkół średnich, studenci, oraz osoby pracujące. Pomysłodawcą i założycielką chóru była Anna Janosz – wieloletni dyrygent zespołu. Opiekę nad chórem sprawuje Centrum Kultury Teatr, a także Urząd Miejski w Grudziądzu. Alla camera od początku swego istnienia do dnia dzisiejszego nieprzerwanie czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym swojego miasta i regionu. Jest pomysłodawcą i gospodarzem koncertów, które na stałe weszły w kalendarz kulturalny Grudziądza, m. in.: Koncertu Noworocznego, Koncertu Wielkopostnego, czy Wieczoru Kolęd. Chór uczestniczy również w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą. Koncertował m. in.: we Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Chorwacji. W repertuarze zespołu znajduje się wiele utworów polskiej i zagranicznej muzyki chóralnej. Wychodząc od muzyki sakralnej a cappella, dzieła kantatowo – oratoryjne, poprzez artystyczne opracowania pieśni ludowych, utwory jazzowe, gospel, po opracowania utworów rozrywkowych.

            Od stycznia 2014 roku dyrygentem chóru jest Mateusz Iwanowski, długoletni chórzysta, absolwent Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Mateusz Iwanowski – absolwent Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Akademii Muzycznej w  Bydgoszczy i Akademii Muzycznej w Poznaniu – stypendysta artystyczny tej że uczelni. W styczniu 2014 roku został I dyrygentem grudziądzkiego chóru mieszanego Alla camera, działającego przy Centrum Kultury Teatr. Od tego roku koncertuje z zespołem w Grudziądzu, w kraju, jak i poza jego granicami. Z chórem Alla camera uczestniczył w wielu festiwalach i konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej m. in.: Festiwalu Muzyki Dawnej im. Piotra z Grudziądza, Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „O złotą wstęgę Solczy” (srebrna wstęga)  na Litwie, Międzynarodowych Praskich Letnich Spotkaniach Chóralnych w czeskiej Pradze, czy  Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Markowicach. Koncertował w wielu państwach europejskich, jak na przykład: Litwa, Włochy, Czechy, Chorwacja.

Jest pomysłodawcą koncertu bożonarodzeniowego w Bazylice p. w. św. Mikołaja Biskupa pt.: „Wieczór Kolęd”, który od 2015 r. na stałe zapisał się w kalendarzu kulturalnym Grudziądza i odbywa się zawsze w Święto  Bożego Narodzenia.

            W latach 2017-2018 prowadził Chór Mieszczan Gdańskich, działający przy Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. Pod jego dyrekcją chór wystąpił w wielu wydarzeniach kulturalnych na terenie Trójmiasta. Wiosną 2019 roku uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez wybitnego baskijskiego kompozytora Javiera Busto. W marcu tego samego roku rozpoczął przewód doktorski w dziedzinie dyrygentury.

BARBARA TRITT

Barbara-trittAbsolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu i Bydgoszczy na wydziale Instrumentalnym – specjalizacja flet oraz Wokalno-Aktorskim. Absolwentka a obecnie pedagog w Prywatnym Policealnym Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu. W roku 2006/2007 studentka Opera Studio w Rzymie pod kierunkiem Renaty Scotto, Anny Vandi i Cesare Scartona. Jako wokalistka prowadzi szeroką działalność koncertową. Ma w swoim dorobku posiada liczne wykonania partii solowej w dziełach kantatowo-oratoryjnych. W sezonie artystycznym 2009/2010 debiutowała na scenie Opery Nova w Bydgoszczy wykonując główną partie w operze L’elisir d’amore G.Donizettiego oraz w Operze na Zamku w Szczecinie wykonując partie Tytanii z opery The Fairy Queen H.Purcella. W tej samej roli debiutowała na scenie Teatru Wielkiego im.S.Moniuszki w maju 2011r. Ma na swoim koncie również wykonania takich partii jak: Dydona z opery Dido&Aeneas H.Purcella. Z tej samej opery wykonywała partię II Wiedźmy w produkcji Teatru Wielkiego w Poznaniu (premiera kwiecień 2016r.) pod dyrekcją Paula Esswooda. Wykonywała także partię Susanny z opery La nozze di Figaro oraz Fiordiligi z opery Cosi fan tutte pod kierownictwem Claudia Desderiego.

W swoim dorobku koncertowym ma liczne recitale solowe w Polsce i za granicą /m.in. Szwajcaria, Portugalia, Niemcy/ Od 2007r. koncertowała z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii opolskiej, poznańskiej, Amadeus Chamber Orchestra Agnieszki Duczmal, orkiestry gliwickiej oraz Sinfonietty Polonia w cyklu koncertów karnawałowych. Występowała na wielu Ogólnopolskich i Międzynarodowych Festiwalach W latach 2014-2016była jedną z solistek w projekcie LA VACE DI SOPRANO – koncert 3 sopranów (Koncerty Filharmonia w Gorzowie Wielkopolskim, Rzeszowie, Słupsku, Teatr w Grudziądzu). W roku 2018 występowała jako solistka razem z Andrzejem Lampertem podczas Gali Sylwestrowej oraz Koncertów Noworocznych w Filharmonii Poznańskiej.

Na przełomie 2019/2020 roku odbyła 3 tygodniową trasę koncertową w Chinach z orkiestrą symfoniczną agenci PRO MUSICA wykonując repertiar operetkowy pod kierownictwem wiedeńskiego dyrygenta Hansa Petera Mansera. Wykonywała partię solową w następujących dziełach: Regina coeli laetare Karl Ditters von Dittersdorf na dwa soprany koncertujące, La Decollzione di San Giovanni Battista G.Bononcini, Mesjasz G.F.Handel, Membra Jesu nostri D.Buxtehude, Magnificat T.Albinoni, Pasja wg św.Jana J.S.Bach, Stabat Mater G.B.Pergolesi, Stabat Mater J.Haydn, W.A.Mozart: Msza Koronacyjna, Litanie de venerabli altaris sacramento KV243, Missa Brevis in C „SPATZENMESSE“ K V220, Requiem, Messe Solennelle de Sainte Cécile Ch.Gounod, La Petite Messe Solennele G.Rossini, Carmina burana C .Orff, Msza C-dur L.van Beethoven, Requiem M.Durufle, Requiem G.Faure, Kantata Koronacyjna A.Glazunov, Magnificat J.Rutter, Requiem A.L.Webber, Credo Richard Nance, Jefta und seine tochter W.Stockmaier. III Symfonia pieśni żałosnych H.M.Górecki, M.Jasiński Magnificat na sopran i alt solo, chór żeński i organy, Lux et veritas na sopran, chór i organy, Agni canticum Przemysław Zych, Missa Brevis Bogusław Grabowski, Libera me Łukasz Urbaniak, Pasja wg św.Mateusza ks.Alfred Hoffmann.

 Jako wokalistka specjalizuje się także w wykonawstwie muzyki współczesnej wykonując partie solowe w dziełach sakralnych oraz cykle pieśni, współpracuje z wieloma kompozytorami. W 2016 roku otrzymała stopień doktora wokalistyki, a jej praca doktorska i płyta w całości poświęcone były polskim pieśniom XX i XX wieku.

zdjęcie D. SuchożebrskiDamian Suchożebrski – Urodził się w 1992 roku. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu (wydziały edukacji muzycznej oraz wokalno-aktorski w klasie prof. Andrzeja Ogórkiewicza) oraz Prywatnego Policealnego Studium Sztuki Wokalnej w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt. W 2017 roku był stypendystą Asheville Lyric Opera Young Artist Program w USA, gdzie kształcił się pod okiem Jona i Elisabeth Truittów. Swoje umiejętności wokalne doskonalił pod okiem m.in. Ingrid Kremling, Ewy Iżykowskiej, Marka Rzepki, Eytana Pessena, Evy Blahovej, Heleny Zubanovich.  Występował jako Eneasz w op. „Dydona i Eneasz” H. Purcella pod dyr. Paula Esswooda (Teatr Wielki Poznań),  Figaro w op. „Wesele Figara” W. A. Mozarta (Filharmonia Opolska), Grimbald w op. „Król Artur” H. Purcella – dyr. Andrew Lawrence King, Nikita w op. “Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego oraz w operze “Dziecko i czary” M. Ravela (Teart Wielki Poznań). Ma na swoim koncie wykonanie kilku dzieł kantatowo-oratoryjnych, w tym Stabat Mater G. Rossiniego w ramach Svatováclavský hudební festival 2017 w Ostravie, Czechy, pod batutą Paolo Gatto. Na stałe współpracuje  z Towarzystwem Muzycznym Schola Cantorum Posnaniensis oraz zespołem I Cantanti Ensemble.

Karol Bartosiński fotoKarol Bartosiński – kontratenor. Urodził się w Toruniu. Studiował na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu dr hab. Leszka Skrla. W ramach programu Erasmus, studiował w Leuven, w Belgii, w klasie śpiewu prof. Diny Grossberger. W czasie studiów brał udział w festiwalach operowych w Niemczech i we Francji. Ma za sobą liczne koncerty w Niemczech i Belgii. Debiutował w Operze Narodowej w 2006 roku, wykonując partię Hipolita w interaktywnej operze Dobromiły Jaskot „Fedra”. Występował w Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Bałtyckiej, Operze na Zamku w Szczecinie. Jest członkiem zespołu Exploratori Vocal Ensemble. Współpracuje z Polską Operą Królewską oraz z zespołem Ars Nova. W swoim repertuarze ma wiele dzieł sakralnych i oper. W większości G. F. Haendla i A. Vivaldiego.

Program Koncertu Wielkopostnego

5.04.2020 r. Bazylika Mniejsza p. w. św. Mikołaja Biskupa w Grudziądzu

Oda na śmierć Królowej Marii II Stuart – Henry Purcell (1659-1695)

  1. March
  1. Man that is born of a woman

Man that is born of a woman hath but a short time to live, and is full of misery. He cometh up, and is cut down like a flower; he fleeth as it were a shadow, and ne’er continueth in one stay.

Mężczyzna zrodzony z kobiety, niewiele ma czasu. Pełen jest nędzy. Wstaje i ścięty jest jak kwiat. Ucieka będąc jak cień, nie trwając nigdzie.

  1. Canzona
  1. In the midst of life

In the midst of life we are in death: of whom may we seek for succour, but of thee, O Lord, who for our sins art justly displeased? Yet, O Lord, O Lord most mighty, O holy and most merciful Saviour, deliver us not into the bitter pains of eternal death.

Umieramy w środku życia, u kogo mamy szukać pomocy o Panie, niezadowolony z naszych grzechów? Lecz Panie, Panie potężny, Święty i najlitościwszy Zbawicielu, nie wystawiaj nas na gorycz wiecznej śmierci.

  1. Canzona
  1. Thou knowest, Lord

Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts; shut not thy merciful ears unto our prayers; but spare us, Lord most holy, O God most mighty. O holy and most merciful Saviour, thou most worthy Judge eternal, suffer us not, at our last hour, for any pains of death, to fall from thee. Amen.

Znasz Panie tajemnice naszych serc, nie zamykaj swych miłosiernych uszu na nasze modlitwy, lecz daruj nam, Panie najświętszy, o Boże potężny. O, święty i najmiłosierniejszy Zbawicielu, najświętszy Sędzio wieczny, nie pozwól nam cierpieć w ostatniej godzinie, by nie spadły na nas żadne bóle śmierci. Amen.

  1. March

Oda na urodziny Królowej Marii II Stuart – Henry Purcell (1659-1695)

  1. Overture
  1. Come, Ye Sons of Art, come away

Come, come, ye Sons of Art, come, come away, Tune all your voices and instruments play, To celebrate this triumphant day.

Chodźcie, chodźcie synowie sztuki, dostrójcie swe głosy i instrumenty, by uczcić ten triumfalny dzień.

  1. Sound the Trumpet

Sound the trumpet till around. You make the listening shores rebound; On the sprightly hautboy play. All the instruments of joy. That skilful numbers can employ. To celebrate the glories of this day.

Dookoła trąby dźwięk. Ty sprawiasz, że od brzegu odbijają się melodie; rześkiej gry na oboju. Wszystkie instrumenty radości i cała ich liczba umiejętnie wykorzystana, aby uczcić chwałę tego dnia.

  1. Come, Ye Sons of Art, come away
  1. Strike the viol

Strike the viol, touch the lute, wake the harp, inspire the flute. Sing your patroness’ praiseIn cheerful and harmonious lays.

Uderz w skrzypce, dotnij lutni, obudź harfę, zainspiruj flet. Zaśpiewaj pochwałę swojej patronce

wesoło i harmonijnie.

  1. The day that such a blessing

The day that such a blessing gave. No common festival should be. What it justly seem to crave.
Grant, oh grant, and let it have the honour of a jubilee.

Dzień, który dał to błogosławieństwo nie powinien być pospolitym świętem. To, czego słusznie pragnie się to ustanowienie go honorowym jubileuszem.

  1. Bid the Virtues

Bid the Virtues, bid the Graces. To the sacred shrine repair. Round the altar take their places,
Blessings with returns of pray’r. Their great defender’s care, while Maria’s royal zeal.
Best instructs  you how to pray. Hourly from her own conversing with the Eternal Throne.

Licytujcie Cnoty, licytujcie Łaski. Do naprawy świętego sanktuarium. Wokół ołtarza odbywają się, błogosławieństwa oraz modlitwy. Opieka wielkiego obrońcy, podczas gdy Maria z zapałem najlepiej instruuje cię jak modlić się co godzinę od tej rozmowy z Tronem Wiecznym.

  1. These, are the sacred charms

These are the sacred charms that shield Her daring hero in the field; Thus she supports his righteous cause. Thus to his aid immortal pow’r she draws.

To są święte uroki, które chronią Jej odważnego bohatera w polu; W ten sposób popiera jego prawą sprawę, a w ten sposób czerpie z jego pomocy nieśmiertelną moc.

  1. See Nature, rejoicing

See Nature, rejoicing, has shown us the way, With innocent revels to welcome the day.
The tuneful grove, and talking rill. The laughing vale, replying hill, With charming harmony unite, The happy season to invite. Thus Nature, rejoicing, has shown us the way, With innocent revels to welcome the day. What the Graces require and the Muses inspire It at once our delight and our duty to pay.

Widzisz Natura, radując się, wskazała nam drogę. Z niewinnymi hulankami na powitanie dnia.

Melodyjny gaj i wymowny szum. Roześmiana dolina, odpowiadające wzgórze, z czarującą harmonią łączcie się. Witając szczęśliwą porę.W ten sposób Natura wskazała nam drogę.

Z niewinnymi hulankami na powitanie dnia. Czego Łaski wymagają, do czego Muzy inspirują to jednocześnie nasza radość i obowiązek zapłaty.

Szczegóły

Data:
5 kwietnia 2020 (niedziela)
Czas:
19:00
Koszt:
wstęp wolny
Wydarzenie Kategoria:

Miejsce

Bazylika Kolegiacka św. Mikołaja Bpa
ul Kościelna 1
Grudziądz,

Organizator

CK Teatr w Grudziądzu
Telefon:
56 46 234 76
Email:
oliwia@teatr.grudziadz.pl
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl