Ładowanie Wydarzenia

« Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

LnSM: Koncert w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal- Mróz

30 sierpnia 2020 (niedziela) godz. 18:00

| wstęp wolny
ZMIANA MIEJSCA (2)

W związku z przewidywanymi na niedzielę opadami deszczu, koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus zostaje przeniesiony do Teatru. Wydarzenie będzie odbywać się z zachowaniem reżimu sanitarnego oraz wytycznymi dot. imprez kulturalnych, dlatego prosimy o przybycie na miejsce z odpowiednim wyprzedzeniem.

Dokładne instrukcje znajdą Państwo TUTAJ. Prosimy też o przyniesienie w dniu koncertu wypełnionych ankiet dostępnych TUTAJ.

  Zapraszamy na Koncert Zespołu artystycznego Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz, z udziałem solistów:

* Jarosława Żołnierczyka – skrzypce,
* Mateusza Gidaszewskiego – skrzypce.

Program:

  1. Gustav Holst – Suita Św. Pawła op. 29 nr 2, cz. I Jig. Vivace
  2. Modest Musorgski / Agnieszka Duczmal – Obrazki z wystawy, Promenada
  3. Lev Knipper – Radif, suita na tematy irańskie
  4. Gioacchino Rossini – Finał uwertury do opery „Wilhelm Tell” (ar. A. Duczmal)
  5. Pablo Sarasate – Navarra op. 33 (ar. A. Duczmal)
  6. Ludwig van Beethoven – Sonata cis-moll op. 27 nr 2 „Księżycowa” (opr. Kowalewski), cz. I Adagio sostenuto
  7. Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur, KV 138, cz. I Allegro
  8. Antonin Dvořák – Kwartet smyczkowy nr 12 F-dur op. 96 „Amerykański” (ar. A. Duczmal), Finale: Vivace ma non troppo
  9. Edward Grieg – Suita „Z czasów Holberga” op. 40, cz. I Preludium Allegro vivace
  10. Wojciech Kilar – Orawa

 

ORKIESTRA KAMERALNA POLSKIEGO RADIA AMADEUS

Pomyłki być nie może! Orkiestra Kameralna Polskiego Radia jest jednym z najwspanialszych zespołów naszych czasów

 ”The Gazette”, Montreal

 

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem Jeunesses Musicales, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę w 1976 roku Srebrnego Medalu Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz; ów kobiecy duet dyrygencki czyni zespół ewenementem na skalę światową.

Orkiestra-Polskiego-Radia-Amadeus-1

fot. Jacek Mójta

Orkiestra dokonuje regularnie nagrań dla Polskiego Radia – do chwili obecnej transmitowano setki koncertów oraz zarejestrowano ponad 10.000 minut muzyki, obejmującej repertuar od baroku do współczesności. Orkiestra współpracowała z zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską. Zespół zarejestrował ponad 100 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz pięć godzin muzyki dla Télévision Française 1. Dla japońskiej TV NHK Orkiestra nagrała godzinną audycję wypełnioną muzyką polską. W dorobku artystycznym Amadeusa znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu Józefa Kofflera na orkiestrę kameralną.

W dyskografii Orkiestra ma ponad 50 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Avi Avital, Patric Gallois, Charles Richard-Hamelin, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Konstanty Andrzej Kulka, Mischa Maisky, Wynton Marsalis, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Piotr Paleczny, Michala Petri, Ivo Pogorelić, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng, Maxim Vengerov, Ingolf Wunder, Gheorghe Zamfir oraz czołowymi solistami polskimi.

Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.

Zespół należy do najlepszych światowych orkiestr tego typu, posiada wyjątkowe brzmienie, wspaniałe legato i niezrównanego dyrygenta.

„The Independent”, Londyn

logo a

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”


ANNA DUCZMAL-MRÓZ

Naprawdę sensacyjna dyrygentka – jest technicznie bez skazy, doskonale buduje napięcie i potrafi je utrzymać.

„Kissinger Winterzauber”

 

Urodziła się, aby być dyrygentem

Maestro Eiji Oue

Anna Duczmal-Mróz, fot. Kamil Babka_06

fot. Kamil Babka

Anna Duczmal-Mróz po debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę sensacyjną dyrygentką. Ma ona osobowość i chęć wnikliwego,własnego spojrzenia w muzyczne dzieło – napisał recenzent „Rzeczpospolitej”, podsumowując 7. Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. gdzie została zauważona jako najciekawsza indywidualność.

Anna Duczmal-Mróz rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, podczas której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs” wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – obdarowując ją swoją batutą – zaproponował studia dyrygenckie, które odbyła w jego klasie w latach 2001–2004. Ukończyła je z wyróżnieniem, prowadząc swój koncert dyplomowy z orkiestrą NDR-Radiophilharmonie w Hanowerze.

W 2000 roku założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze, z którą koncertowała w Niemczech. Jej wykonanie Historii Żołnierza I. Strawińskiego spotkało się z tak wielkim uznaniem, że organizatorzy powtórzyli koncert.

W roku 2003 debiutowała w Polsce, dyrygując Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Od tego czasu koncertuje i nagrywa z tą orkiestrą. W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie. W sezonie 2006/2007, wyłoniona spośród młodych dyrygentów, pełniła funkcję dyrygenta-asystenta Maestro Antoniego Wita w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Anna Duczmal-Mróz wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce, w tym Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, NOSPR.

Anna występowała w znakomitych salach koncertowych, takich jak Wiener Konzerthaus Mozartsaal czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli, oraz na wielu znaczących festiwalach w Polsce, Niemczech i Ameryce Południowej.

Od 2009 Anna Duczmal-Mróz jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, z którą regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej. Jej koncerty transmitowane były przez Polskie Radio oraz NDR (Norddeutscher Rundfunk). Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla wytwórni DUX – Hity XX wieku pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego. Od 2009 roku prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami – takimi jak Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński – kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy. W 2014 roku Anna prowadziła kursy dyrygenckie i koncerty w Ameryce Południowej.

W 2015 roku ukazały się dwie płyty, zarejestrowane przez Annę wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus: kompozycje orkiestrowe Sebastiana Krajewskiego (wyd. DUX) oraz Symfonia nr 10 Mieczysława Weinberga (wyd. cpo – classic production osnabrück) – płyta otrzymała nominację do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyki 2016 w kategorii „najlepszy album za granicą”.

W 2018 roku z wielkim sukcesem zadebiutowała w operze, sprawując kierownictwo muzyczne nowej realizacji opery pt. „Awantura w Recco czyli Drzewko wolności” Macieja Małeckiego z librettem Wojciecha Młynarskiego w Operze Nova w Bydgoszczy.

Anna Duczmal-Mróz regularnie dokonuje nagrań polskiej muzyki dla Polskiego Radia. Jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


 

Mateusz Gidaszewski

Urodzony w 1994 r. w Poznaniu, jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryły i Michała Bryły (dyplom z wyróżnieniem w 2018 roku), a obecnie uczestnikiem studiów doktoranckich.

IMG_4091a_Grzegorz Dudek

fot. Grzegorz Dudek

Umiejętność gry na skrzypcach doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich, jako solista i kameralista, pod kierunkiem najwybitniejszych wiolinistów, m.in. Zahara Brona, Wandy Wiłkomirskiej, Jadwigi Kaliszewskiej, Krzysztofa Węgrzyna, Keiko Wataya, Franciszka Novotnego, czy Bartłomieja Nizioła.

Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Młoda Polska”, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2016/2017, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, oraz Prezydenta miasta Poznania i in. Od najmłodszych lat z powodzeniem uczestniczył w międzynarodowych oraz krajowych konkursach jako solista i kameralista, uzyskując liczne nagrody i wyróżnienia. Do najważniejszych z nich zalicza czołowe nagrody na międzynarodowych konkursach skrzypcowych w Wiedniu, Sarajewie, Belgradzie (I miejsce), Londynie (II miejsce), Atenach, Sztokholmie, Zell an der Pram (Grand Prix), Talents of Europe (I miejsce), oraz prestiżowych konkursach w Polsce, przyznawane niejednokrotnie w uznaniu „wybitnej osobowości”. Mimo młodego wieku ma w dorobku koncertowym występy w charakterze solisty z wieloma polskimi orkiestrami symfonicznymi, a także nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji. Ciekawym doświadczeniem była dla niego możliwość zasiadania w Jury Młodych podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Od 2017 roku jest członkiem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, z którą dokonał wielu nagrań oraz koncertował w kraju i zagranicą, m.in. w Meksyku oraz Japonii.


Jarosław Żołnierczyk (ur. 1966 w Świebodzinie) naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat. W 1989 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w której obecnie wykłada na stanowisku profesora. Jest laureatem krajowych i zagranicznych festiwali, a także konkursów skrzypcowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu im. C. Nielsena w Odense (Dania, 1984 – IV nagroda), Międzynarodowego Konkursu im. G. Kulenkampfa w Kolonii (Niemcy, 1988 – V nagroda), X Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1991 – I wyróżnienie oraz Nagroda Dziennikarzy).

18.10.2008. Warszawa. Amadeus. Rozdanie zlotych mikrofonow. Fot. Katarzyna Ziober

18.10.2008. Warszawa. Amadeus. Rozdanie złotych mikrofonów. Fot. Katarzyna Ziober

Od 1987 roku jest koncertmistrzem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, z którą wielokrotnie występuje także jako solista, i z którą dokonał również jako solista wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Dokonał także nagrań płytowych, m.in. A. Vivaldiego – Cztery Pory Roku, J.S. Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043, W.A. Mozart – Symfonia koncertująca KV 364. W jego wykonaniu znajdują się w archiwum Polskiego Radia nagrania wielu koncertów skrzypcowych kompozytorów polskich, a także tak wyjątkowe utwory jak Serenada L. Bernsteina i Cuatro Estaciones Porteñas Astora Piazzolli oraz polskie prawykonanie Four World Seasons R. Panufnik.

Jarosław Żołnierczyk wielokrotnie koncertował w kraju i zagranicą (Niemcy, Belgia, Francja, Dania, Wielka Brytania, Japonia). Jest także liderem kwartetu smyczkowego Wieniawski złożonego z muzyków Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

W 1989 roku popularny poznański dziennik Głos Wielkopolski uhonorował go Medalem Młodej Sztuki przyznawanym młodym twórcom za szczególne osiągnięcia artystyczne.

Szczegóły

Data:
30 sierpnia 2020 (niedziela)
Czas:
18:00
Koszt:
wstęp wolny
Wydarzenie Kategorie:
,

Miejsce

Teatr
Teatralna, 1
Grudziądz, 86-300 Polska
Telefon:
56 46 234 76
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl

Organizator

CK Teatr w Grudziądzu
Telefon:
56 46 234 76
Email:
oliwia@teatr.grudziadz.pl
Strona internetowa:
www.teatr.grudziadz.pl