Wojciech Tutaj – krytyk i dziennikarz filmowy związanym m.in. z portalem Filmweb,
Miesięcznikiem Kino, Czasopismem Ekrany, Magazynem Filmowym SFP i Kulturą
Liberalną. Posiada wykształcenie filmoznawcze i doświadczenie w prowadzeniu spotkań w
Dyskusyjnych Klubach Filmowych w całej Polsce. Specjalizuje się w kinie azjatyckim i
europejskim, ale śledzi też uważnie wszystkie premiery kinowe i festiwalowe, więc
niestraszne są mu wszelkie tematy oscylujące wokół klasycznego i współczesnego kina.
Ciekawym wyzwaniem stała się propozycja DKF-u w Grudziądzu pt. „Sztuka absurdu, czy
absurd w sztuce?”. Punktem wyjścia spotkania będzie projekcja filmu „The Square”, a to w
jakim kierunku potoczy się nasze „przy kawie o filmie” to już zależy od fantazji
zaproszonego gościa i publiczności. Zapowiada się ciekawie więc zapraszamy.
„The Square” reż. Ruben Östlund
„Fantastyczna wyobraźnia! Niesamowicie śmieszny film!
Mógłbym go oglądać bez końca.”
Pedro Almodóvar
„Ten wybitny film to kino nieludzko śmieszne
i okrutnie autoironiczne.”
Tadeusz Sobolewski
„Gazeta Wyborcza”
Co łączy przystojnego kuratora muzeum w Sztokholmie, zafascynowaną nim
amerykańską dziennikarkę, małego chłopca, którego niesłusznie posądzono o kradzież, oraz udającego małpę artystę?
„The Square” to czarna komedia nagrodzona Złotą Palmą na festiwalu w Cannes.
Film Rubena Östlunda wywołał zachwyty i dziki śmiech podczas pokazu w Cannes. Śmiali
się widzowie i śmiało się jury, w którym o nagrodach decydowali Pedro Almodóvar, Maren
Ade, Paolo Sorrentino i Park Chan-wook. Östlund serią komicznych sytuacji sportretował
współczesny świat, doprowadzając do czołowego zderzenia politycznej poprawności z tym, co w każdym z nas dzikie i zwierzęce. Oferując nieoczekiwany bonus w postaci jednej z najśmieszniejszych erotycznych scen roku – a może nawet wszech czasów – szwedzki reżyser stworzył jeden z najzabawniejszych filmów pokazanych i wyróżnionych główną nagrodą najważniejszego festiwalu filmowego na świecie. Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum.
Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje
mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ
kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od
niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji „The
Square”, z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego
wizerunku okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.
„The Square” to przewrotne, błyskotliwe kino niedające się w żaden sposób
zaszufladkować.
THE SQUARE
Reżyseria Ruben Östlund
Scenariusz Ruben Östlund
Zdjęcia Fredrik Wenzel
Dźwięk Andreas Franck
Kostiumy Sofie Krunegård
Scenografia Josefin Åsberg
Montaż Ruben Östlund, Jacob Secher Schulsinger
W rolach głównych:
Claes Bang Christian
Elisabeth Moss Anne
Dominic West Julian
Terry Notary Oleg
Christopher Læssø Michael
czas trwania: 145 min
GŁOSY PRASY
Gdzie kończy się empatia i zrozumienie, a zaczyna bierność na agresję oraz przymykanie
oczu na próby destrukcji kruchego, społecznego porządku? To pytanie Östlund pozostawia
otwartym. Lecz nie ma wątpliwości, zwłaszcza w tak niestabilnej sytuacji geopolitycznej,
że echem odbije się daleko poza Szwecją.
Filmweb.pl
Trudno oglądać „The Square” i nie pomyśleć o pustych symbolach i gestach
produkowanych hurtowo przez wiele instytucji kulturalnych. Film Östlunda parodiuje świat
sztuki współczesnej, ale nie podważa sensu jej istnienia. Skłania raczej do zastanowienia,
czemu służy czasami bardzo skomplikowany kod, stosowany przez artystów. Dlaczego
biedni ludzie nie chodzą do galerii? W „The Square” można odnaleźć wiele niepokojących
pytań, na które widz musi odpowiedzieć sam.
WP.pl
Są w tym filmie sceny prawdziwe magnetyzujące, gdy czas się zatrzymuje, świat przestaje
istnieć, a widz zostaje przykuty do ekranu, z fascynacją obserwując wydarzenia i
zastanawiając się, w jakim kierunku to dalej podąży.
Kinofilia
Pełen energii i prowokacyjny film analizujący granice politycznej poprawności, wolności
twórczej i wolności słowa w dzisiejszym świecie.
The Hollywood Reporter
BILETY DO NABYCIA W SPRZEDAŻY INTERNETOWEJ: