„Czarodziejskie Krzesiwo”
Premiera:
10 XII 2000
Reżyseria:
Zbigniew Kulwicki
Scenografia, kostiumy:
Roman Baranowski
Muzyka:
Mateusz Święcicki
Obsada:
Żołnierz: Zbigniew Kulwicki
Czarownica : Aleksandra Perz
Pies: Beniamin Koralewski
Księżniczka: Arleta Lemańska
Herold: Grzegorz Piotr Kołodziej
Czas trwania spektaklu:
60 minut (bez przerw)
Ilość aktorów:
5
Obsługa techniczna:
3+kierowca
Nagłośnienie:
minidisc
„Czarodziejskie Krzesiwo” Krystyny Wodnickiej to bajka sceniczna oparta na motywach baśni Jana Chrystiana Andersena. Jej fabuła snuje się wokół trzech kluczowych postaci.
Są to Żołnierz-chwat, zła Czarownica i zaklęty Pies, który zjawia się po potarciu krzesiwa niczym Dżinn z lampy Aladyna, gotowy na rozkaz spełnić każde życzenie – dobre lub złe. Grudziądzka interpretacja klasycznej już, choć nieco zapomianej baśni Andersena przedstawia odwieczną walkę dobra ze złem. Zło to oczywiście Czarownica, dobro uosabia zuch – Żołnierz natomiast Pies to nic innego jak broń, która w zależności od tego w czyim znajduje się ręku, czynić może uczynki szlachetne lub nikczemne.
Po wielu zaskakujących perypetiach Żołnierz pokonuje Czarownice, poślubia piękną królewnę, a Czarodziejskie Krzesiwo staje sie odtąd, za sprawą fortelu Żołnierza, wykonawcą rozkazów służących wyłącznie dobru. W treść sztuki wmontowano, całkiem zresztą udanie kilka ciekawych i podnoszących atrakcyjność widowiska elementów scenicznych. Żołnierz to nie tylko wiarus powracający z dalekich wojen, ale przede wszystkim odważny zuch, spryciarz i sowizdrzał.
Czytelna i pouczająca dla dzieci treść bajki wzbogacona została melodyjną, zgraną ze sceniczną akcją, wciąż przecież żywą muzyką Mateusza Święcickiego i chwytliwymi piosenkami, które z werwą i urokiem wykonują aktorzy. Na szczególną uwagę zasługuje bogata scenografia Romana Baranowskiego. Wykonana z wielkim pietyzmem i jednocześnie rozmachem, działa na wyobrażnie i stanowi dodatkowy atut dla całości przedstawienia. Jak napisał Andrzej Churski w toruńskich „Nowościach” (14 XII 2000) scenografia Romana Baranowskiego precyzyjnie określa miejsce akcji. Zastosowane sztuczki (np. Otwierające się wielkie drzewo, które staje się wnętrzem jaskini)są dobrym wprowadzeniem małych widzów w ciekawy świat technicznych rozwiązań scenicznych”.
Czarodziejskie Krzesiwo” grudziadzkiego C.K. Teatr to bajka skierowana do młodej widowni w wieku przedszkolnym i pierwszych klas szkół podstawowych.